Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
12 mei 2006

Onschuldig fruit van Innocent Drinks

Het frisse, guitige fruitdrankje is een onwaarschijnlijk marketingsucces waar zelfs Unilever jaloers op mag zijn. Het begon allemaal met Adam, Richard en John; drie intelligente, jonge knapen die aan het begin van een glanzende loopbaan in de marketing en reclame stonden. Thuis, in de weekends, waren ze vaak met recepten voor fruitdrankjes in de weer. 'Kunnen we daarmee niet iets beters doen, voor onszelf, de mensen en de maatschappij', zo vroegen ze zich af.
In de zomer van 1998 voegden de drie daad bij woord. Ze sloegen voor 500 pond vers fruit in. Reden ermee naar een jazzfestivalletje in hartje Londen. En toverden vele honderden kilo's om in overheerlijke fruitdrankjes, 'smoothies' genaamd. Links en rechts van hun stand waren afvalbakken. Op de een stond 'nee'. Op de ander 'ja, hiervoor moeten jullie beslist je baan opgeven'. De reactie bleek overweldigend: aan het eind van de dag zaten in de eerste bak slechts drie flesjes. De laatste bak puilde uit. De dag daarop was 'Innocent Drinks' een feit.
Sindsdien is het hard met 'Innocent Drinks' gegaan. "We zijn nu het grootste en snelst groeiende drankenbedrijf in Engeland�?, licht Ynzo toe. "Een keer per jaar steunen we een keur aan goede doelen via Fruitstock, een gratis festival in Regent's Park dat meer dan 120.000 bezoekers trekt. We staan dicht bij de consument. Dat is men bijna niet meer gewend."
Ook in Nederland gaat het goed. De drankjes zijn inmiddels al bij de Bijenkorf, op Schiphol en in de Coffee Company in Amsterdam te vinden. Ynzo is echter eerder voor goede plekken dan voor grote volumes te porren. "Fluisteren werkt beter dan schreeuwen�?, zegt hij. "Aan grote reclamecampagnes doen we niet. Heel veel geld gaat nu in 'samples' zitten. Nieuwe klanten zijn vooraf nogal huiverig. Ze weten bijna niet meer hoe vers smaakt..."
Maar als mensen eenmaal overstag zijn, worden ze eerder fan dan klant. "We gebruiken het allerbeste fruit ter wereld", verklaart Ynzo. "Aardbeien uit Polen, mango's uit India, sinaasappels uit landen van de zon. Onze bananen, hoofdbestanddeel van de meeste drankjes, hebben het Rainforest Alliance keurmerk. Dat staat garant voor zo min mogelijk gebruik van bestrijdingsmiddelen. En ons fruit voldoet tenminste aan de standaarden van de ILO (International Labor Union). Nu we zo hard groeien, overwegen we zelfs om een deel van het fruit zelf te gaan verbouwen..."

Als klant zit je ondertussen wel met plastic flesjes opgezadeld. Erg? Welnee. Nu al komt ruim de helft uit recyclede PET flessen. En de sympathieke Britten zijn ook druk aan het experimenteren met bio-plastics uit zetmeelsoorten. Wilt u meer over het geheim achter hun succes weten? Op het P+ @ Work congres licht Ynzo een tipje van de sluier op.
P+ webtip I:
de onschuldige fruitdrankjes

P+ webtip II:
Uw aanmelding voor congres P+@Work

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier