Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 mei 2006

Bono lanceert RED mobieltje

"Je hoeft je nummer niet te veranderen", meldde de zanger van U2 gisteren in The Independent. "Maar je kunt wel de wereld veranderen, voor iemand voor wie het de moeite waard is zijn leven te veranderen." Zelfs zijn quotes blijven bijna songteksten. Het RED-mobieltje moet miljoenen euro's opleveren, zo wordt in Groot-Brittanië verwacht. Opmerkelijk is dat alle concurrerende mobiele telefoonmaatschappijen aan het succes willen bijdragen. Want: op welk netwerk je ook zit, elke klant kan overschakelen op dit ultradunne toestel, waar ook nog een MP3-speler op zit en een cameraatje. Het aids-fonds van Bono krijgt bijna 15 euro voor elk verkocht toestel. En dan nog eens zeven procent van de jaarlijkse belkosten. In Engeland kost het toestel omgerekend 217 euro, plus de toezegging dat je alleen je SIM-kaart hoeft om te wisselen. Bono maakte het nieuwe label RED bekend op de bijeenkomst van wereldleiders in Davos, in maart. Sindsdien lanceerde American Express een RED Credit card, Converse twee nieuwe lijnen RED sportschoenen en Gap een RED T-shirt. Dit najaar zal dit kledingmerk maar liefst 50 kledingstukken onder het RED-label in de winkel hangen. Armani zal een nieuwe zonnebril ontwerpen. Bono maakt ook heel praktisch wat er met de opbrengst van een RED-mobieltje gedaan kan worden. Drie mobieltjes zijn al goed voor een jaar aan schoolbenodigdheden en dagelijks warm eten voor kinderen die hun ouders aan aids hebben verloren. 5 Procent van de gemiddelde jaarlijkse telefoonrekening staat gelijk aan 180 behandelingen ter voorkoming van overdracht van aids van moeder op kind. De deelnemende bedrijven zijn: Motorola, Carphone Warehouse, O2, Orange, Vodafone, T-Mobile, Tesco en Virgin Mobile. Nog niet bekend is wanneer het RED-mobieltje in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Misschien Vodafone? P+ Webtip: RED-mobieltje
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier