Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 mei 2006

Groene Passage: omzet volgt uit levensstijl

'Vele kleintjes maken een grote', moeten negen Rotterdamse winkeliers in 1997 hebben gedacht. Vooral voor mens- en milieuverantwoorde diensten en producten. En dat bleek. Sinds die tijd is het crescendo gegaan. Met Gimsel natuurvoeding, Van Binnen (natuurlijk wonen) en slagerij De Groene Weg. Met het Bio-café, de Wereldwinkel en de Himalaya boekhandel. En met uitgeverij Genmai, schoonheidssalon Aditi en het Oost West Centrum. Ruim tienduizend mensen per week weten de weg naar Europa's grootste groene winkelcentrum te vinden. En de omzet neemt jaarlijks met dubbele cijfers toe. Educatie, voorlichting en promotie nemen een zeer voorname rol voor De groene Passage in. "Het gaat niet zozeer om producten maar om een bepaalde levensstijl", zegt Frans Raat, tevens mede-eigenaar van Gimsel Natuurvoeding. "Wij ondersteunen mensen in hun zoektocht. Kritische mensen die vragen stellen over hun gezondheid, globalisering en de toekomst van de aarde." Een nauw omschreven doelgroep kan de winkelier niet zo precies aangeven. "Die loopt door alle rangen, standen en leeftijden heen. De nadruk ligt op wel het midden, mensen van dertig tot vijftig jaar, modaal, vrouw en goed opgeleid. Die willen meer uit het leven halen. Maar wel kritisch en bewust." De Groene Passage heeft volgens hem de tijdgeest mee. "In onze planning spelen we daarop in", zegt hij. "De komende tijd gaan we meer aandacht aan promotie en publiciteit besteden. Zo krijgt ons huismagazine een nieuwe stijl en wordt de oplage verhoogd." Raat is ervan overtuigd dat de kracht van het winkelcentrum in samenwerking ligt. "Die kruisbestuiving kunnen we nog beter uitbuiten. Bijvoorbeeld door de boekwinkel gerichter en actiever in de algemene activiteiten te laten deelnemen. Waar het op aankomt, is de interessestroom op gang te houden. Luisteren en communiceren. En de samenhang der dingen onderkennen." P+ webtip 1: uw aanmelding voor P+ @ work P+ webtip 2: mens- en milieuvriendelijk winkelcentrum