Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 mei 2006

Utz Kapeh bereikt nu kwart van koffiemarkt

Koffie is een anoniem bulkproduct. Na olie wordt het wereldwijd het meest verhandeld. De veelal kleine boeren, handelaren en grote westerse retailketens kennen elkaar niet of nauwelijks. Sterk schommelende grondstoffenprijzen maken de sector steeds labieler. Daardoor vindt er een 'race to the bottom' plaats die z'n gelijke niet kent. Vaak met schrijnende sociale omstandigheden of milieuvervuiling als gevolg. Daar is wat tegen te doen, meent Utz Kapeh, oftewel 'goede koffie' in de taal der Maya's. Het verantwoorde koffielabel werd in 2002 door de Ahold company opgericht met gelden van Stichting Doen, Hivos en Solidaridad. En hun aanname kwam uit: van de consument valt weinig innovatie te verwachten. Die wordt in de supermarkt al doodgegooid met keuzes. "We moeten het marktgedreven, dus aan de vraagkant aanpakken", meent Simons. "Per pond groene koffiebonen vragen we één dollarcent, een bijna te verwaarlozen percentage van de grondstofkosten." En laat die cent nu nét voldoende zijn om aan internationale minimumstandaarden te voldoen. Heel gewone zaken waar we nauwelijks bij stilstaan. Natuurlijk de ILO standaard voor fatsoenlijke arbeid, scholing en huisvesting. En professioneel landbouwmanagement dat de kleine boeren eenvoudig kunnen uitvoeren. "Denk maar eens aan water voor bessen te wassen", verklaart Simons. "Als je dat gewoon in de rivier laat lopen, is alle leven er al snel uit weggevlucht. Met een gat in de grond en wat kalk erbij heb je meteen een praktische oplossing. Of goed drogen, ook zoiets. Vocht veroorzaakt schimmelvorming, een hardnekkig probleem in de koffieindustrie." De formule van Utz Kapeh slaat aan. Gigantisch zelfs. Het koffielabel, dat inmiddels ook aan de EU norm voor 'good agricultural practices' voldoet, is de grootste certificeerder ter wereld geworden. Vorig jaar werd 30.000 ton onder het Utz Kapeh label verhandeld. En dat volume groeit jaarlijks met zo'n 50 procent. Dankzij intelligente software valt elke partij koffie te traceren. Tot aan de boer en plantage toe. "We staan aan het begin van een omslag", weet Simons. Onder het label hangen al de huismerken van C 1000 en Albert Heijn. Andere grote merken zullen ongetwijfeld volgen. "Binnen een generatie willen we de hele markt gedekt hebben. Dat is wel zo fatsoenlijk.." P+ webtip 1: uw aanmelding voor P+ @ work P+ webtip 2: Utz Kapeh: een verantwoord bakje
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier