Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
02 juni 2006

Eerste rijbewijs in Mercedes op waterstof

DaimlerChrysler, indertijd nog Daimler geheten, begon bijna tien jaar geleden als een van de eerste fabrikanten auto's en andere voertuigen voor de waterstofeconomie klaar te maken. Sinds die tijd heeft de multinational ruim een miljoen dollar aan R&D naar waterstof- en brandstofceltechnologie uitgegeven, meer dan welke andere automotive-fabrikant ter wereld.
Het resultaat mag er zijn. Naast enkele onderzoeksauto's rijden er nu wereldwijd zo'n 35 Mercedes-Benz Citaro bussen en ruim honderd personenwagens op waterstof. Samen hebben die voertuigen al bijna drie miljoen kilometer geklokt. Daarmee laat de multinational andere fabrikanten ver achter zich.
Aan de buitenkant van de F cell serie van Mercedes-Benz valt niets te zien. Een gewone auto, zou je zeggen. Ook binnenin de ruime wagen valt nauwelijks iets op. Het brandstofcelsysteem van Ballard Power - waarmee DaimlerChrysler nauw samenwerkt - zit namelijk volledig weggewerkt in de vloer. Daardoor hebben de bestuurder en bijrijders voldoende ruimte voor zichzelf en hun bagage. De auto heeft een actieradius van 160 kilometer en een topsnelheid van bijna 140 kilometer per uur. Met een krachtige elektromotor van 88 pk kan de wagen in 16 seconden van nul naar honderd kilometer per uur optrekken.
Waterstofauto's zijn de ultieme droom voor duurzaam vervoer. Via brandstofcellen wordt waterstof in stroom omgezet. De enige uitstoot is water. Duurzamer kan niet. Tenzij je rij-examen, zoals bij Peter Triebe, wordt afgenomen door een instructeur die zich aan al die vervuilende wagens ergert en van de weeromstuit nog meer gaat roken...
P+ webtip:Rijbewijs in een waterstofauto