Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 juni 2006

Stichting Doen koppelt ideëel aan commercieel

Als maatschappelijke organisaties een match maken tussen commercie en idealisme, vergroot dat hun succes. Tegelijkertijd zijn steeds meer bedrijven actief op zoek naar organisaties die zij vrijwillig kunnen ondersteunen. Wat hebben bedrijven daar aan? Van den Herik: "Het is goed voor de bedrijfstrots. Als je ziet hoeveel energie KPMG-medewerkers kregen van een vrijwilligersactie voor De Zonnebloem! Daarnaast wordt je door maatschappelijke betrokkenheid een aantrekkelijker werkgever. Vooral de jongere, potentiële werknemers kijken steeds meer naar maatschappelijke participatie."
De training leert organisaties hoe zij wensen en problemen kan omzetten in vraag en aanbod richting het bedrijfsleven. Ook weet de organisatie zich onderscheidend te profileren en met succes contacten met bedrijven te leggen, stelt Stichting Doen. Dat het ondanks een training voor een aantal maatschappelijke organisaties een opgave is om zich bedrijfsgericht te presenteren, bleek tijdens een afsluitende middag op het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht. Aan enthousiasme ontbrak het niet. Oh nee! Maar de professionaliteit van de presentaties was, zowel verbaal als in drukwerk, zeer wisselend. Dat bleek ook tijdens het centrale gedeelte, waar Van den Herik en Yasemin Tümer - tijdelijk directeur NPS - de sparringspartners vormden voor enkele ideële organisaties.
Waar gevraagd werd naar de droom van de organisatie, volgde vaak een te lang exposé over wat voor organisatie het is en wat die organisatie doet. Concretiserende vragen van Van den Herik en Tümer naar verfijning van de organisatiewensen, werden regelmatig niet begrepen. Dat maakte duidelijk hoezeer de commerciële en ideële werelden uit elkaar kunnen liggen. Maar... zolang bedrijven en maatschappelijke organisaties zich met wederzijdse bereidheid in elkaar blijven verdiepen, moet dat bruikbare contacten op blijven leveren. Ook het boekje Goede Zaken: 43 kansen voor ideëel en commercieel, moet een duit in het zakje doen.
Vorig jaar doorliepen 33 organisaties de training, dit jaar waren het er 43. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de training ook volgend jaar een vervolg, wederom georganiseerd door Stichting Doen, de Rabobank Foundation en Mazars accountants. "Jammer dat Fortis precies op dezelfde dag een vergelijkbare bijeenkomst organiseerde", zei Van den Herik tijdens de afsluitende borrel: "over het meetbaar maken van maatschappelijke betrokkenheid."
P+ Webtip: Goede Zaken