Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 juli 2006

Herbebossing aarde door OR laten beslissen

Nico Roozen is een pionier. Hij zette alweer lang geleden, in 1988, het Max Havelaar Keurmerk op de wereld. Vooral in Zwitserland is het een groot succes. Voor het congres 'Bomen kopen met winst' van P+ vertelde hij over 'de leercurve' die hij doorliep. Maar ook beantwoordde hij de vraag, hoe programma's die CO2 compenseren kunnen leren van de ervaring van Solidaridad. Mensen kopen niet massaal producten uit schuldgevoel, ontdekte Roozen. Daarom werd het zielige kleine boertje op de verpakking aan de kant gezet. Een product moet kwalitatief uitstekend zijn. Passen bij lifestyle.
Aan hem daarom de vraag hoe je miljoenen mensen aanzet tot het vrijwillig compenseren van hun auto- en vliegtuiggebruik. Bomen planten en voor dat bedrag een kleine rente aanbieden? Zou dat miljoenen mensen over de streep trekken? Roozen weet: "Miljoenen individuele burgers tot consequente beslissingen aanzetten, dat is een lastig traject. Een individu moet namelijk elke keer weer opnieuw beslissen. Zal ik dit jaar weer compenseren of nu maar eens even niet? Die continuïteit kun je veel beter via grote bestaande instituties garanderen. Diezelfde burger, die als consument soms twijfelt, zal in zijn bedrijf veel meer zijn rol als goede burger vervullen. Dan komen de beste gevoelens boven. Ondernemingsraden beslissen graag voor Fair Trade koffie in de automaat van hun bedrijf. Bijna alle gemeentehuizen in Nederland doen dat nu al."
Het advies van Roozen: "Wil je miljoenen bomen gaan planten? In de tropen, om de CO2 uit de lucht te halen? En werkgelegenheid te scheppen, daar? Dan moet je daar grote bedrijven bij betrekken. Dan moet je bijvoorbeeld gaan praten met Martinair. Duidelijk maken dat het planten van bomen een uniek verkoopargument kan zijn. Dat een bedrijf daar reclame mee kan maken. Aan iedereen toont: als bedrijf doen wij dit. En wij verwachten dat onze klanten dit waarderen."
P+ Webtip: Nico Roozen
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier