Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 juni 2006

Postorder Gubba naar 5000 duurzame producten

De lancering van Gubba, Syrisch voor waterput, ging vorige week met de nodige tamtam gepaard. Maar liefst 50 miljoen euro zou worden weggegeven, aldus de website. Huh, zóveel? Ja, maar dan wel in de vorm van kortingen op bijna duizend verantwoorde producten. "Duurzaam consumeren moet gewoon leuk, modern en hip worden. Ook het grote publiek kan best verantwoord van luxe genieten", meent de ambitieuze ondernemer. Van Brakel heeft al een interessante loopbaan achter de rug. Eerst werkte hij bij een financieel adviesbureau, later bij zakenbank Sal Oppenheim, nog weer later bij Triodos Bank. Wat hem in die periode opviel, was dat het bij de grote financiële instellingen vrijwel uitsluitend om de 'targets' ging. Kleinere spelers deden daarentegen weer hele goede dingen met het uitgezette geld. Dat kan anders en beter, dacht hij. Vanaf 2005 is hij daarom elke dag bezig geweest 'deals' met grote bedrijven te sluiten die, net als hem, duurzaam ondernemen belangrijk vinden. "Dat is een nogal langdurig proces dat aan het eind van de rit wél grote volumes kan opleveren", zegt hij. Voor hem zijn PGGM en Eneco beslist niet de eindhalte: "We zijn nu in gesprek met Triodos Bank, Rabobank en Philips of die willen instappen." De lat voor duurzame producten wordt bewust niet hoog gelegd. Maar ook niet te laag. David: "We hanteren harde basiscriteria, opgesteld door onze strategische partner KPMG Sustainability Services. Daarnaast dient een product natuurlijk ook over goede afzetmogelijkheden te beschikken. Platte beeldschermen komen er niet in. Maar een 'Green Flag flatscreen' van Philips weer wel." Volgens Van Brakel zijn de mogelijkheden voor 'Gubba' schier eindeloos. Naast de internetwinkel - waarmee hij eind dit jaar zo'n 5000 producten wil verkopen - wil hij 'conceptstores' op A lokaties neerzetten. "Zeg maar een warenhuis à la de Hema of de Bijenkorf. Daar kan je op een verantwoorde manier een hapje eten, tijdschriften doorbladeren, kleding kopen of naar goede muziek luisteren." Ook denkt hij aan een groene betaalkaart. En aan actueel nieuws over duurzaam consumeren. "Bijvoorbeeld in samenwerking met P+, ja, dat zou mooi zijn..." P+ webtip: duurzaam consumeren... met Gubba