Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
29 juni 2006

TNT vergroent vervoersvloot

TNT timmert behoorlijk aan de weg naar duurzaam ondernemen. Begin oktober vorig jaar berichtte P+ al dat onze internationale postvervoerder vanuit het niets op de eerste plaats in de DJSI (Dow Jones Sustainability Index) gekomen was. En dat TNT een eerste stap wilde nemen in de vergroening van haar vloot. Daar zijn ze nu, bijna driekwart jaar later, aanzienlijk verder mee. "Het allergrootste onderwerp binnen duurzaam ondernemen is de impact van het vervoer op het milieu", zegt Carin ten Hage vlak voordat haar vliegtuig vertrok. Gistermiddag hield ze haar 'maiden speech' voor de internationale (vak)pers waarin ze het volledige milieuprogramma van TNT toelichtte. De plannen en projecten van de (post)vervoerder zijn veelomvattend. Eind vorige maand vond de kick-off voor roetfilters plaats, filters die de uitstoot van fijn stof minimaliseren (fijn stof is een van de meest hardnekkige vervoersproblemen waaraan duizenden mensen jaarlijks overlijden). Als de test op twintig voertuigen lukt, zal de hele vloot daarmee worden uitgerust. "We hebben 176 trucks besteld die aan de komende euro 5 norm voldoen. Ook krijgen 162 nieuwe bestelwagens roetfilters", zegt Ten Hage. En daar blijft het niet bij. De vervoerder wil nieuwe wegen voor alternatieve brandstoffen inslaan. Zo zijn, begin deze maand, 56 wagens in bedrijf genomen die op PPO (puur plantaardige olie) rijden. TNT heeft daarvoor twee tankstations neergezet bij de Amsterdamse pakketservice. Verder onderzoekt de vervoerder al drie jaar het rijden op aardgas in Duitsland. Is TNT in Australië met hybride auto's van start gegaan. En zal de postvervoerder, na de zomer, twee elektrische auto's in Engeland testen. TNT blijft, om Peter Bakker te citeren, 'een bedrijf met ambities en mogelijkheden'. Zo zal het binnenkort haar eerste twee Boeing 747's tussen Europa en China laten vliegen. "We zullen dit bedrijf laten groeien. En we zullen het snel laten groeien", aldus Bakker. Maar vliegtuigen slurpen kerosine en zorgen voor CO2-uitstoot waarbij dat van het wegvervoer magertjes afsteekt. Hebben ze bij TNT daarvoor al een compensatieprogramma? P+ webtip: driving clean programma TNT
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier