Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 september 2006

ICCO: vraag naar biologische katoen verdriedubbelt

Regulier geteelde katoen is nogal een vernietigend goedje voor grond, water en de gezondheid van de plaatselijke bevolking in veel van de zich ontwikkelende landen. Daar komen steeds meer consumenten achter. Als gevolg van dat bewustzijn is de vraag naar biologische katoen de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Voor 2008 wordt de omzet 2,6 miljard dollar, driemaal zoveel verwacht. En dat schept kansen. Voor koplopers als Patagonia en Edun, het merk van de vrouw van U2-zanger Bono. Maar ook voor multinationals als Nike, Adidas en zelfs Wal-Mart. Hoe die aandacht bij Wal-Mart zich ontwikkelde, is wel een mooie illustraite voor de bewuste consument. Het initiatief bij hen begon, zo schrijft CNN, niet aan de top maar van onderop. Bij Coral Rose, een inkoopster voor Wal-Marts dochter Sams Club, wier beide ouders aan kanker waren gestorven. Dat gaf haar te denken over vervuiling van water, lucht en grond. Mede daarom koopt ze al meer dan vijftien jaar alleen biologische producten. Schoonmaakmiddelen. Eten. En natuurlijk kleren. Nog voordat Wal-Mart met haar duurzaamheidsinitiatief van start ging, plaatste Rose een order voor biologische yoga outfits. Niet zozeer als aandachtstrekker maar meer als 'pick-me-up' voor klanten die eigenlijk voor heel andere aankopen in de winkel zijn. Het werd een gigantische hit. De rest is geschiedenis: eerst trok het Lee Scott, Wal-Marts CEO, aandacht. Daarna liet de multinational kopers en toeleveranciers biologische producenten in Texas, Californië en Turkije bezoeken, de belangrijkste regio's in katoenproductie. En sinds kort heeft het bedrijf de boeren de garantie gegeven vijf jaar hun katoen af te nemen. Zodat ze zeker zijn van inkomen en er een basis wordt gelegd voor verder marktgroei. Begin volgende week zullen de organisatoren van de conferentie, waaronder ICCO, met een persbericht uitkomen waarin ze de kansen, de knelpunten maar ook de oplossingen voor biologisch katoen zullen aandragen. Want met een marktaandeel van minder dan 1 procent blijft deze markt een kleine speler. Dus als je weer eens winkelt: je koopt toch echt meer dan een T-shirt of jurkje. P+ webtip: biologische katoenconferentie