Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
18 september 2006

Unilever, Nutreco en WWF certificeren verantwoorde soja

Daartoe is begin deze maand tijdens een ronde tafel conferentie in Paraguay besloten. De organisatie, onder wie Unilever, ABN AMRO, COOP (supermarktketen Zwitserland) het Wereldnatuurfonds (WWF), Solidaridad, en de Braziliaanse sojaverwerkende industrie en sojaproducenten uit Brazilië en Argentinië, zal de komende achttien maanden werken aan een reeks criteria voor milieu en sociale voorwaarden en een certificeringsysteem.
Opvallend was de felheid tijdens de discussie over de criteria en de stappen die de komende tijd ondernomen moeten worden. Met name het Nederlandse bedrijfsleven wilde een duidelijk signaal afgeven aan de consumenten.
. Marten Tielen, van de veevoerindustrie (Fefac): "Waarom zouden we het proces niet versnellen? Er zijn al zoveel studies gedaan, zowel voor criteria als voor certificatiesystemen."
. Frans Claassen van MVO margarine, vetten en oliën voegde toe: "Nu is het moment. We moeten nú vooruitgang boeken. We moeten een signaal afgeven."
. Jan Nicolaï (Nutreco): "We moeten onze consumenten kunnen laten zien dat we bezig zijn."
De bedrijven wilden het liefst naar buiten treden met een statement zoals het moratorium op soja uit de Amazone, dat pas geleden bereikt is tussen supermarktketens, fastfoodrestaurants en de Braziliaanse sojaverwerkende industrie (Abiove, onder wie multinationals als Cargill en Bunge). Op 24 juli deden die de belofte om gedurende twee jaar geen soja uit nieuwe gebieden in de Amazone te verwerken. Dat na jaren druk van Greenpeace en 30.000 e-mails van consumenten, die van McDonalds eisten dat men zou stoppen met het kopen van producten gemaakt met soja waar het regenwoud in de Amazone voor werd gekapt. Maar zo ver wilden andere partijen nu niet gaan.
Genetisch gemanipuleerde (GMO) soja stond niet of nauwelijks ter discussie tijdens de Ronde Tafel. Reden voor radicalere sociale en milieuorganisaties om buiten de Ronde Tafel te blijven. Argentinië produceert alleen nog maar GMO-soja en ook in Brazilië wordt GMO-soja sinds 1993 gedoogd.
. "De markt zal uiteindelijk bepalen of GMO geaccepteerd blijft", volgens Jan Kees Vis, coördinator van het duurzaam landbouw programma van Unilever, "maar voorlopig is het een realiteit."
P+ Webtip: McDonalds en Braziliaanse soja
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier