Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 september 2006

Netwerkbedrijf Easynet binnen een jaar klimaatneutraal

Easynet sloeg eerst aan het meten. Hoeveel CO2-uitstoot produceren wij eigenlijk? Gekeken werd naar naar alle bedrijfsterreinen, bedrijfsvoertuigen, zakenreizen en niet gerycled afval. Het onderzoek werd gedaan door de CarbonNeutral Company.Deze onderneming leverde ook aanbevelingen voor plannen om die uitstoot waar mogelijk te verminderen. En dan het stroomgebruik zelf. Het energieverbruik in datacenters werd beperkt door verbeterd hardwarebeheer en het gebruik van energiezuinige servers. Easynet heeft ook geïnvesteerd in nieuwe digitale opslagsystemen, waardoor de opslagcapaciteit vertienvoudigd wordt ten opzichte van de oudere systemen, maar zonder stijging in het energieverbruik. Hoe groot was de ecologische voetafdruk? Sky heeft berekend dat de ecologische voetafdruk CO2-emissies voor Sky en Easynet respectievelijk 32.517 en 8.896 ton bedraagt, met een totaal van 41.414 ton per jaar. Deze cijfers zijn bevestigd door het Edinburgh Centre of Carbon Management (ECCM) en omvatten alle Greenhouse Gas Emissions (broeikasgasuitstoot, GHGs). Door twee CO2-projecten voor duurzame energie te financieren, compenseren Easynet en Sky de onvermijdelijke resterende uitstoot. Het gaat hierbij om een windenergieproject in Nieuw-Zeeland en een kleinschalige waterkrachtcentrale in Bulgarije. Deze projecten besparen een ton CO2 voor elke ton die Easynet en Sky uitstoten. Sky loofde ook een aanmoedigingspremie uit voor het personeel van (netto) 1500 euro om hen te stimuleren hybride wagens aan te schaffen. Sky werkt ook aan een vermindering van de impact van zakenreizen door samenwerking met "groene" leveranciers, zoals Green Tomato Cars. Zo moeilijk is het dus blijkbaar allemaal niet. David Rowe, CEO van Easynet, stelde: "Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor de vermindering van de CO2-uitstoot, niet alleen voor de korte termijn, maar ook voor toekomstige generaties. Easynet heeft in geheel Europa geavanceerde datacenters en kan vanuit die positie invloed uitoefenen door het energieverbruik te verminderen en waar mogelijk energie te gebruiken met een lage uitstoot. Dit is een proces van voortdurende verbetering." De klanten van Easynet zouden enthousiast zijn, stelt het bedrijf. Onder hen: Ford Motor Company, Kia Motors, Calor, Tchibo en Kelloggs Italië. Easynet heeft een totale marktwaarde van meer dan 13,3 miljard euro. P+ Webtip: Easynet
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier