Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
02 oktober 2006

KLM stopt niet met doorgeven privacygegevens aan VS

Europese maatschappijen moeten voor elke passagier 34 gegevens doorsturen, zoals het creditcardnummer om aankopen te kunnen volgen. De VS eisen dat voor hun oorlog tegen het terrorisme. Buitenweg zei zondag dat voor het doorgeven geen juridische basis meer is. Het vorige akkoord was opgesteld door toenmalig Europees commissaris Frits Bolkestein (VVD) en liep zondag af. Buitenweg vindt dat de KLM de Nederlandse privacyregels overtreedt door de informatie te blijven doorgeven.
Het Europarlementslid is niet bang voor het Amerikaanse dreigement toestellen te weigeren, als de passagiersgegevens ontbreken. "De VS weten heus wel dat er dan een grote diplomatieke rel zou ontstaan. De Italiaanse maatschappij Alitalia heeft nooit informatie doorgespeeld en mag nog steeds landen."
Het CDA vindt juist dat de informatiedoorgifte moet doorgaan. "Reizigers en toeristen mogen niet het slachtoffer worden van een meningsverschil tussen de VS en de EU", vindt Europarlementslid Corien Wortmann. "Passagiers hebben toch al geen probleem met de doorgifte. Als iemand via internet een hotel boekt, geeft die al dezelfde informatie." Het CDA vindt daarom dat Brussel snel een akkoord moet sluiten. De Europese Commissie mag niet moeilijk doen tegen landen of maatschappijen die de gegevens blijven doorspelen.
GroenLinks en de VVD vinden het zeer terecht dat Europese onderhandelaars zaterdag opstapten. "We moeten niet accepteren dat de Amerikanen ons wetten voorschrijven", vindt Buitenweg. VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD): "We moeten ons niet laten ringeloren door de VS. De maatschappijen moeten de gegevens niet meer doorspelen. Het is lullig voor de vliegtuigmaatschappijen dat ze in een lastige situatie komen. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als de EU Amerikaanse toestellen zou weren." De VVD is niet overtuigd van het nut van de passagiersgegevens. "Toon eerst maar eens aan hoeveel terroristen zo al zijn gevangen".
KLM blijft vooralsnog passagiersgegevens verstrekken aan de Verenigde Staten, hoewel een akkoord daarover is uitgebleven. Als KLM geen informatie over reizigers zou geven, zouden de VS de luchtvaartmaatschappij geen toegang tot het Amerikaans luchtruim geven, aldus een woordvoerder van de onderneming. Martinair zal de Amerikaanse autoriteiten vooralsnog ook blijven voorzien van privégegevens van reizigers. "We volgen KLM hierin", lichtte een woordvoerder toe. Martinair, voor 50 procent eigendom van KLM, vliegt alleen op Miami en Orlando in de Amerikaanse staat Florida.
Woordvoerder Jonathan Todd van de Europese Commissie typeerde de huidige situatie als een "wetgevingsvacuüm", waarin elke luchtvaartmaatschappij die vanaf zondag nog gegevens over passagiers aan de Amerikaanse autoriteiten verstrekt, in overtreding is en in alle lidstaten van de EU juridische stappen tegen zich kan verwachten.
P+ Webtip: P+ over dilemma KLM
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier