Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 oktober 2006

Nieuwe GRI Richtlijnen G3 nu op sectorniveau

Is het alle moeite wel waard, een duurzaamheidsverslag maken? Die vraag kwam vandaag in verschillende sessies weer naar boven. Want wat kost het wel niet, om als multinational al die gegevens uit al die landen te verzamelen? Volgens Mark Moody-Stuart, bestuursvoorzitter van Anglo American, is een internationaal bedrijf al snel meer dan 100.000 dollar kwijt. En als je het goed wilt doen, en het verslag door een externe accountant wilt laten verifiëren, al gauw het dubbele daarvan.
Op de conferentie durfde niemand de stelling aan dat deze verslaglegging de onderneming aantoonbaar meer waard heeft gemaakt. Financiële analisten lezen duurzaamheidsverslagen zelfs nauwelijks, stelde Björn Stigson, van de World Business Council of Sustainable Development (WBCSD). "Echte bewijsvoering is zwak. Uit de financiële wereld hoor ik heel veel klachten. Het is een kerkhof van cijfers, zo'n duurzaamheidsverslag. Het is niet strategisch genoeg." Stigson wijt dit gebrek aan belangstelling ook aan de ondernemingen zelf: "Als bedrijven geld willen ophalen, doen ze een Roadshow langs beleggers. Dan krijgen ze de kans in vijftien beelden te presenteren waarom hun bedrijf van waarde is. Daar zit nooit een slide bij waarin staat dat duurzaamheid een extra waarde is."
Nogal wat sprekers vertelden dat de duurzaamheidsrapporten zeker wel hun waarde hadden bewezen in de interne communicatie. Medewerkers voelden zich meer betrokken bij het bedrijfsbeleid. Voor klanten en omwonen kunnen verslagen verhelderend werken. Ook vertelden nogal wat congresgangers zeker te weten dat die bedrijven die een goede verslaggeving hebben, ook een goed management hebben. De rapportage dwingt min of meer een lange termijnvisie te ontwikkelen. De duurzaamheidrapporten worden extern vooral gebruikt door communicatie-afdelingen. Om duidelijk te maken waar de onderneming voor staat, geven PR-functionarissen meteen een duurzaamheidsverslag, vertelde een vertegenwoordiger van het Spaanse telefoonbedrijf Telefónica.
Inmiddels rapporteren al zo'n 1000 grote ondernemingen op basis van de GRI Guidelines. Volgens KPMG zijn er echter al ruim 2000 bedrijven die hun verslag maken met elementen uit de Richtlijnen. Volgens GRI-directeur Ernst Ligteringen is er zelfs geen enkel bedrijf ter wereld dat een duurzaamheidsverslag maakt, zonder niet eerst een blik in zijn opzet te hebben geworpen.
P+ Webtip: Nieuwe GRI Richtlijnen voor sectoren
P+ Webtip: Podcast GRI
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier