Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 oktober 2006

MarketResponse: Cultural Creatives stijgen naar 1,6 miljoen

MarketResponse heeft voor zes verschillende aanbieders van biologische of MVO-geproduceerde producten onderzocht hoe consumenten de reclame-uitingen beoordelen. Uit zes voorbeelden verkozen de Cultural Creatives het filmpje van de Taskforce Biologisch boven advertenties van Ecomel, Max Havelaar, Agrofair, Odin en Natudis. Lag het aan het documentair-achtige karakter van het filmpje? De gewone mensen, zoals de kok, die gewoon eerlijk vertelde dat biologische voeding gewoonweg lekker smaakte, meer kwaliteit bezat?
Brethouwer toonde dat van de onderzochte Cultural Creatives 80 tot 90 procent zich aangetrokken en overtuigd voelde. Zelfs onder de gewone Nederlanders scoorde deze no nonsense aanpak veruit het beste. Brethouwer gaf ook als reden: "Deze vorm van advertisering gaat meer uit van bewijzen, dan van beloven."
Volgens de marktonderzoeker kunnen we over twee jaar het 'Tipping Point' bereiken. Dan zullen de marktaandelen van duurzame producten en diensten ineens stormachtig gaan toenemen. "Als deze producten maar gemakkelijk bereikbaar zijn, en duidelijk wordt uitgelegd dat het om een eerlijke prijs gaat." Dat het allemaal wat langer duurt, komt volgens de marktonderzoeker ook omdat 'het een of twee jaar duurt' voordat grote bedrijven het proces hebben doorlopen van advisering, marketing en productwijziging.
P+ Webtip 1: Cultural Creatives 2006 (PDF)
P+ Webtip 2: Ben and Jerry's als dwerg in een reus(PDF)
P+ Webtip 3: Innocent Drinks (PDF)
P+ Webtip 4: Gubba (PDF)
P+ Webtip 5: Utz Kapeh(PDF)