Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 oktober 2006

Het verschil tussen Innocent Drinks en Unilever

Anniek Mauser is verantwoordelijk voor de sociale missie van Ben and Jerry's Europa. Deze 'Happy Cow Girl' zorgt ervoor dat de befaamde ijsjes binnen het grote concern Unilever de eigenwijze rol van wereldverbeteraar kan blijven spelen. Recent voorbeeld is het Fair Trade label op vanilleijs, maar ook de oprichting van een eigen Climate Change College die jonge mensen laat nadenken over het smelten van de poolkappen.
Mauser: "1500 aanmeldingen voor zes plaatsen om klimaatambassadeur te worden door mee te gaan op onderzoeksexpeditie naar de poolkappen". Helemaal zo wild als vroeger kan het er niet aan toegaan, vertelde Anniek. "Er is een grotere organisatie met bepaalde regels en een gedragscode. In de praktijk houdt dit bijvoorbeeld in dat politiek getinte akties nu niet meer kunnen: dus geen actie om de Republikeinen Out of Office te krijgen, maar weer wel een actie om de aandacht op de noodzaak van het ondertekenen van het Kyoto Protocol. Er is op een bepaalde manier ook meer voorzichtigheid, want de keuzes die je maakt worden als je onderdeel van een groot concern bent kritischer door de buitenwereld bekeken. Je wordt eerder aangevallen dan wanneer je klein en zelfstandig bent. Dat vergt dus meer intern overleg dan wanneer je een beginnend pionier bent."
Tijdens P+@Work werd duidelijk dat Anniek Mauser met heel wat vooroordelen te maken heeft. Zorgt Unilever wel goed voor dit troetelkindje van de duurzame wereld? Ze maakte duidelijk dat als Unilever er niet was geweest, er hoogstwaarschijnlijk helemaal geen Ben and Jerry's meer had bestaan. De twee hippies verloren de distributie in de VS doordat Dreijers (Nestlé) Häagen Dazs overnam, wat conflicteerde met het distribueren voor Ben and Jerry's. Ze gaven zoveel geld aan acties en goede doelen weg, dat investeerders hun geld terugeisten. Inmiddels is de organisatie een stuk professioneler opgezet en is Ben and Jerry's het snelst stijgende ijsmerk binnen het concern in Europa. Tegelijkertijd is de oude sociale missie behouden gebleven, met vrijwel dezelfde ploeg aan mensen van vroeger. Ook Ben en Jerry zetten zich weer in voor acties, onder meer voor de 'Lick Global Warning Campaign' en de promotie van 'Fossil Fuel Ice', tegen de olieboringen in Alaska.
P+ Webtip: Ben and Jerry's als dwerg in een reus(PDF)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier