Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 oktober 2006

KLM schenkt tientallen miljoenen kopjes duurzame koffie

Waarom koos KLM voor het certificaat van de Rainforest Alliance en niet voor dat van Utz Kapeh? Rolf van Hellenberg Hubar licht de keuze toe. Tegen P+: "KLM was al klant bij ons. We hebben op zeker moment een verhaal gehouden over de trends in de markt en specifiek over de trend binnen duurzame koffie. Drie Mollen benadrukt dat ze alle duurzame koffie initiatieven ondersteund. Kenmerkend voor Max Havelaar is dat de boeren een gegarandeerde minimumprijs ontvangen. Utz Kapeh heeft een sterk tracking & tracing systeem waardoor de consument precies kan uitzoeken waar de koffie vandaan komt. De missie van Rainforest Alliance is gericht op lange termijnprojecten, waarbij de koffieplantages uiteindelijk niet meer vervuilend zijn voor de natuur. Met een internationaal bekend merk bananen is dat ook met het opschonen van de bananenteelt gebeurd." De van oorsprong Amerikaanse Rainforest Alliance stelt zelf: "Wij zijn een internationale natuurbeschermingsorganisatie die certificeringsprogramma´s ontwikkelt voor duurzame landbouw (o.a. koffie), duurzaam bosbouw én toerisme. Het label van Rainforest Alliance geeft consumenten de garantie dat de koffie op een duurzame wijze is geproduceerd. Koffieplantages die gecertificeerd zijn door Rainforest Alliance voldoen aan strikte normen die alle aspecten van de koffieproductie omvatten: bescherming van de natuur, bescherming van de rechten en het welzijn van werknemers en behartiging van belangen van lokale gemeenschappen." Drie Mollen verwerkt overigens ook in de gebrande koffie van klanten die daar niet om vragen bonen die gecertificeerd zijn. Rolf van Hellenberg Hubar: "Het gaat dan om een blend." Volgens de koffiebrander zal koffieteelt over enkele tientallen jaren volledig duurzaam zijn, ook door het uitwerken van "de 4 C's: de Common Code for the Coffee Community." Met name grote koffieconcerns als Sara Lee, maar ook de Duitse overheid ondersteunen dit internationale project.
P+ Webtip: Koffiebrander Drie Mollen
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier