Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
16 november 2006

Na CSR Chicks beginnen mannen CSR Blokes

Koole, tot voor kort tien jaar lang manager campagnes en beleidsontwikkeling bij de Consumentenbond, is met z'n 52 jaar waarschijnlijk de oudste in het gezelschap van de overwegend jonge CSR blokes ('CSR' is de Engelse, uitgeklede tegenhanger van 'ons' begrip MVO). "Begin dit jaar", vertelt hij, "hielden de 'CSR Chicks' voor het eerst een bijeenkomst met mannen erbij. Waarom niet ook zoiets voor mannen? Op basis van hun deelnemerslijst hebben we diverse websites benaderd, het SVN (Social Venture Network) en MVO Nederland. Daaruit rolden bijna veertig aanmeldingen. Voor de eerste bijeenkomst hebben we twee sprekers uitgenodigd. Ellen Dreezens die aan de Universiteit van Maastricht een proefschrift over duurzaam consumeren heeft gemaakt. En Eelco Fortuijn van Fair Food, een jonge club die - met geld van het NCDO - eerlijke handel in de voedingswereld wil introduceren. Ellen betrekt ookj psychologische factoren in het verhaal waarom iedereen nu wel duurzaam wil consumeren maar het niet doet." Volgens Koole zijn de 'CSR Blokes' jong, modern, activistisch en vooral praktisch. De gezichten die op de internetsite staan, zijn niet heel erg bekend op bijeenkomsten over MVO. "Dat jullie niet of nauwelijks iemand van ons kennen", zegt hij, "heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er een nieuwe generatie is opgestaan. We willen kennis en ervaring uitwisselen, interessante nieuwe activiteiten onder de aandacht van de CSR Blokes brengen en een steun in de rug zijn voor de jonge professionals die binnen hun organisatie moeite hebben MVO aan de orde te stellen." Binnen enkele jaren willen de "CSR Blokes' circa honderd tot tweehonderd man in hun club hebben. P+ webtips: CSR chicks website CSR Blokes website