Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
23 november 2006

Zweeds biobrandstoffenbeleid (nog) beter dan Nederland

Want succesvolle initiatieven in Friesland, Groningen en Drenthe zijn er wel degelijk. Energy Valley, twee jaar geleden bijzonder bescheiden, breidt haar partners in rap tempo uit, laatstelijk met de provincie Noord-Holland. Mede daardoor is er breed scala aan samenwerkingsverbanden in duurzame mobiliteit actief. En de resultaten zijn zonder meer hoopgevend te noemen. Neem nu eens 'Greenplanet', een duurzaam energiestation dat in september 2007 bij de afslag Pesse langs de A28 zal verrijzen. Opvallend aan het Drentse tankstation is niet alleen het brede aanbod biobrandstoffen, uiteenlopend van biodiesel en pure plantaardige olie tot bioethanol, aardgas en eventueel biogas. Ook de organische vormgeving wordt opvallend. "We willen de McDonalds onder de duurzame tankstations worden", vertelt initiatiefnemer Edward Doorten. "Daarmee hopen we het kip-ei probleem van te weinig aanbod te doorbreken. Uiteindelijk zal de consument bepalen welke duurzame brandstof het meest zal aanslaan." Ondertussen heeft DutCH4, makelaar in aardgas en bijbehorende tankstations, grootse plannen. "Aardgas mag je immers zien als een mooie tussenvorm in de richting van waterstof verbranding", zo stelt het bedrijf op haar website. In rap tempo wil het bedrijf tien aardgastankstations in het noorden van het land realiseren. De eerste is in oktober dit jaar al geopend op het Leeuwarder bedrijventerrein 'De Hemrik' door Abe en Klaas Bosma (geen familie). Naast het tankstation hebben de ondernemers een autoverhuurbedrijf en een koeriersdienst. "En wat is er dan mooier te laten zien dat je 'de schoonste koerier' in Leeuwarden bent?" zegt Klaas. Chauffeurs kunnen vanaf volgend voorjaar ook aan de Newtonweg terecht bij de multifuelpomp van Pieter van der Hoop. Daar kan biodiesel, ethanol en later ook biogas worden getankt. Maar moet Nederland het nu vrijwel geheel van die innovatieve ondernemers laten afhangen? Als het aan Diederik Samson ligt, niet. Als opmaat tot de afgelopen verkiezingen - waarin de PvdA het bijna tegen de SP moest afleggen - ontvouwde hij een zeer ambitieuze visie op biobrandstoffen. "bijna een derde van alle vloeibare brandstoffen in de EU wordt in de Rotterdamse haven overgeslagen. Kunnen we die kennis en expertise nu echt niet gebruiken om het aandeel biobrandstoffen, in samenwerking met Energy Valley en Wageningen Universiteit, naar 25 procent in 2020 op te krikken?" Want stimulering van biobrandstoffen ligt volgens de Zweedse ambassadeur Magnusson, alsmede een aantal lokale Zweedse projectleiders, toch echt aan het rijksbeleid, zo brachten de Zweden op de top naar voren. Duurzame mobiliteitsprojecten als in Västerbotten en Västernorrland - die nu meer dan de helft van alle brandstoffen uit duurzame bronnen halen - zouden volgens hen lang niet zo ver gekomen zijn zonder nationale steun. Vooral daardoor is zowel het aantal ethanolstations als de verkoop van het aantal hybride auto's in Zweden sinds vorig jaar meer dan verdubbeld. P+ webtips: DutCH4 initiatieven Noord-Nederland