Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 november 2006

Amsterdam start experiment met vrachttram CarGoTram

Het vorige gemeentebestuur van Amsterdam had al eens jaloers naar Dresden gekeken. Nu met GroenLinks in het collega kon het snel gaan. Maar ook het voorbeeld van Zürich is niet mis. Daar was zelfs sprake van een herintroductie, want in vroeger tijden werd er al eerder vracht per rails door de stad vervoerd. We lezen over deze vrachttrein dat de stedelijke vuilophaaldienst een belangrijke rol speelde. En dat de zaak met een bedragje van 30.000 Zwitserse Francs binnen een paar maanden voor elkaar was. De noodzaak was er. Stadsbewoners dumpten elk jaar illegaal 300 ton afval. Dat gaat nu naar de ophaalpunten van de afvaltram.
De twee CarGoTrams in Dresden waren duurder. Zij werden gebouwd door de Schalker Eisenhütte Maschinenfabrik GmbH Gelsenkirchen en kosten 6,5 miljoen Deutschmark per stuk, zeg 3 miljoen Euro. Dresden startte met de prachtige blauwe trams in 2001. In een tram kunnen drie volledige vrachtwagens worden overgeladen. Om de veertig minuten kan de tram weer terug zijn, voor een nieuwe lading.
Ondernemer Peter Hendriks mag het experiment doen en heeft als plek om uit te laden onder meer de straat achter de Nederlandsche Bank op het oog. Tegen de Volkskrant zei hij dat er nauwelijks extra tramrails in Amsterdam nodig zijn. Ook zullen de passagierslijnen geen last hebben van de vrachttram.
P+ Webtip: CarGoTram Zürich
P+ Webtip: CarGoTram Dresden
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier