Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 januari 2007

Minister De Geus komt eigen campagne voor gehandicapten niet na

Nicolette Mak is in Nederland een van de meest uitgesproken sociaal ondernemers. Het is een verzamelterm voor mensen die een bedrijf beginnen om werk te bieden aan een doelgroep waar lastig vaste banen voor te vinden zijn. Mak manifesteert zich om die reden ook nadrukkelijk in de Haagse politieke arena, waar de Tweede Kamer een motie steunde om sociale ondernemers te helpen. Nog steeds wacht ze op een investeringsfonds om ook haar koeriersbedrijf verder te laten groeien. Die potentie is er. Mak tegen P+: "Commerciële ondernemingen doen graag zaken met ons. Het is de overheid die het laat afweten. Ze snappen mijn rekensom niet, die bewijst dat het goedkoper is om iemand met een lastig lichaam te laten werken, dan een uitkering te geven. Valid Express heeft een kantoor geopend in Den Haag, maar ik word er moedeloos van. We hebben tot nu toe alleen de Eerste en de Tweede Kamer als klant gekregen, en ook de Raad van State. Die zijn samen goed voor een omzet van 5000 euro in de maand. Daar heb ik nog geen fulltime koerier voor. Ik ben naar Den Haag gegaan in de verwachting dat ik die 15 ministeries als klant kon krijgen. Met natuurlijk het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voorop."
De relatie tussen Nicolette Mak en minister De Geus is door de teleurstelling niet al te best. Ondernemer Mak herinnert zich een gesprek van een aantal weken geleden, waarop zij De Geus op een receptie alweer wees op haar aanbod. Mak tegen P+: "Ik begon weer over die botte afwijzing van het investeringsfonds. En dat er 15.000 mensen met een handicap op de wachtlijst staan bij de sociale werkvoorziening. Zegt hij: 'En het gebeurt niet. Op deze toon wens ik het gesprek niet voort te zetten'. En dat was het."
In de campagne 'Geknipt voor de juiste baan' worden nu vooral individuele ondernemers opgeroepen mensen met een handicap een kans op werk te bieden. De geslaagde voorbeelden zijn individuele gevallen. Nicolette Mak: "Het reclamebureau van de campagne wilde mij ook wel. Ze belden me en maakten een afspraak. Maar dat ging ineens niet meer door."
P+ webtip: Geknipt voor de juiste baan
P+ webtip 2: P+ Movie over Valid Express
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier