Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
21 januari 2007

Amsterdamse rondvaartboot op waterstof

Gaat de rondvaarboot gebruik maken van de infrastructuur van de bus van het GVB? Dat niet, stelt Hauke Sie. Er is wel over gepraat, maar het Europese experiment is eindig. Er zal daarom een nieuw tankstation worden gebouwd. "Alle onderdelen daarvoor zijn makkelijk te verkrijgen. Het bouwen van het tankstation is geen probleem."
Voor het rendabel maken van de waterstofboot zijn ook de nodige zekerheden ingebouwd. De rondvaarboort gaat tijdens de spitsuren in de ochtend en de middag functioneren als veerpont. Medewerkers van Shell worden vanaf het Centraal Station het IJ overgezet naar hun nieuwe laboratorium. Daarna is de boot beschikbaar voor honderd toeristen, die muisstil door de Amsterdamse grachten gaan. Het ministerie van Economische Zaken legde ook wat subsidiegeld bij, om de kop te financieren. De prijs van de boot ligt hoger dan die van normale rondvaartboten, maar ook weer niet het dubbele, aldus Sie.
Heeft de waterstofsloep die de afgelopen zomer de Friese Elfstedentocht maakte als voorbeeld gediend? P+ voer daarop mee en schreef een reportage over deze primeur. "Nee, helemaal niet", zegt Sie. "Dat was een zeer kleinschalig experiment. Wij gaan een serieuze boot bouwen, die zich kan meten met de andere rondvaarboten." De eerste ontwerpen zijn er al, zelfs met een artists impression in de Amsterdamse grachten. De boot ziet er futuristisch uit, met omhoog openklappende luiken die doen denken aan de vleugeldeuren van een Lamborghini, de zogenaamde verticale "Lambo-doors".

P+ webtip: Beeld van waterstofboot
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier