Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 januari 2007

Supermarkt Tesco vermeldt alle CO2-uitstoot

De winkelgigant probeert ook zelf de CO2-uitstoot terug te dringen door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat de rol van luchtvracht bij de aanvoer naar de winkels tot minder dan 1 procent van de goederenstroom wordt teruggebracht. Ook bekijkt Tesco met grote leveranciers hoe het wegvervoer kan beperkt worden. Een ander belangrijk aandachtspunt is het energieverbruik van de vries- en koelkasten in de winkels en distributiecentra. Tesco drukte eerder foto's van de boeren op versproducten. En nam een belang van 25 procent in een biodieselfabriek bij Hull. De Britse krant The Guardian bracht het nieuws in lyrische bewoordingen: "The company also pledged to cut the emissions produced by its stores and distribution centres by 50 percent by 2020 and slash by 50 percent within five years the amount of CO2 used in its distribution network to deliver each case of goods. Tescos chief executive, Sir Terry Leahy, promised "a revolution in green consumption" and said he wanted to bring the green movement into the mass market. "I am not a scientist. But I listen when the scientists say that if we fail to mitigate climate change, the environmental, social and economic consequences will be stark and severe", he said. Peter Madden, chief executive of the green thinktank Forum for the Future, said Tescos plans should be welcomed: "This is big stuff. When you have a company as powerful as Tesco and a boss as influential as Terry Leahy giving serious attention to climate change, the rest of business has to listen." Tescos move is the latest in a series as the big supermarkets battle to prove their green credentials. The trend was kick-started in 2005 by Lee Scott, president of the Wal-Mart discount chain in the US and the parent company of Asda. Mr Scott made a 500 million dollar commitment to use 100 percent renewable energy, create zero waste and cut greenhouse emissions by 2009." P+ webtip: The Guardian over Tesco
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier