Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
12 februari 2007

Limiet uitstoot Europese wagens naar 120 gram C02 per kilometer

De Europese Commissie geeft nog slechts een enkele uitzondering. De teruggang naar 120 gram per kilometer zal vooral bereikt moeten worden door nieuwe technologie. Wanneer een auto de 130 gram bereikt is dat ook voldoende, als de andere 10 gram maar gecompenseerd worden door het gebruik van biobrandstoffen, brandstofbesparende banden, zuiniger aitconditioning, en... ecodriving.
De Europese minister van Milieu Stavros Dimas denkt zelfs dat het mogelijk is om de uitstoot terug te brengen tot 95 gram CO2 per gereden kilometer. Belangrijk is dat nationale regeringen de aankoop van zuiniger wagens stimuleren, onder meer door een hogere belasting te heffen op benzinevreters. De nieuwe Nederlandse regering geeft daar onmiddelijk gevolg aan, zo blijkt uit de regeringsverklaring. Van de auto-industrie wordt ook gevraagd in advertenties op te roepen tot meer duurzaam autogebruik. Het heeft weinig zin steeds zuiniger auto's te maken, wanneer consumenten vervolgens steeds grotere en zwaardere wagens aanschaffen, die meer benzine of diesel nodig hebben.
De twee Europese "ministers" Verheugen (Economie) en Dimas (Milieu) verwachten dat door deze maatregelen de Europese auto-industrie uiteindelijk als winnaar uit de strijd gaat komen. " Het is een kans om te innoveren. Europa kan straks de beste, veiligste en zuinigste auto's maken", aldus het duo. De twee kunnen nog niet zeggen hoe zij hun maatregel gaan omzetten in wetgeving. Want ja, een automobielmaker levert zowel kleine als grote modellen. Telt dan gemiddelde?

P+ webtip: Dossier EU Auto-industrie