Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 maart 2007

Everybody levert IKEA-doodskisten aan armen

Het begon allemaal met een foto, gemaakt in april 2004, in Madrid. Terroristen hebben een passagierstrein opgeblazen, er zijn veel doden gevallen. De foto laat hulpverleners zien die op een muurtje uitrusten. Ze kijken uit op een rij slachtoffers die in zwarte bodybags wachten op identificatie en verscheping naar elders.
Industrieel ontwerper Gijs Zijlstra zag de foto. Hij gruwelde ervan, maar raakte ook geïnspireerd. Tegen P+: "Kan dat niet anders?", vroeg hij zich af, "Kan dat niet waardiger?" Wat hem afstootte, was dat die mensen daar zo lagen, in die zakken. "Als je goed keek, zag je dat hun ledematen alle kanten uitstaken. Waarom hebben die mensen geen kist? Ik vond het heel confronterend."
Hij ontwierp daarop een grafkist volgens de uitgangspunten: snel te monteren, geautomatiseerde productie, optimale logistiek in transport en opslag. Voor als de wereld geconfronteerd wordt met grote rampen waarbij ineens heel veel doden tegelijkertijd te betreuren zijn. En voor die landen waar honger en ziekte regelmatig veel slachtoffers maakt. En ook voor landen als de Verenigde Staten waar thuislozen en gevangenen bij hun verscheiden zes plankjes behoeven, maar familieleden ontberen om dat te bekostigen. "In januari waren we voor het eerst met een eigen stand op een internationale beurs in Genève - Aid and Trade - voor bedrijven die in de rampen en hulpverleningsbusiness zitten. Daar bleken we het gesprek van de dag; iedereen had het over die gekke Nederlanders met hun doodskist!"
Zijlstra bouwt inmiddels ook mee aan een fabriek in Equador. Mede gefinancierd door de Canadese DMS Foundation waar Bill Gates en Bill Clinton ook betrokkenheid bij hebben. Tegen P+: "De hoofdstad Quito is omringd met vulkanen. Tussen nu en vijf jaar gaat het daar knallen. De producent denkt zeker 300.000 kisten op voorraad nodig te hebben."
P+ webtip: P+ over Everybody Company