Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
07 maart 2007

Nieuwe Toyota Hybrid X hemelsblauwe science fiction

Eind juni 2006 maakte Toyota met de Prius nog een klapper, met 500 verkochte wagens in Nederland. De maand daarna kelderde de verkoop met 90 procent, zo blijkt uit cijfers van de RAI/BOVAG. De reden: de bijdrage van de Rijksoverheid daalde. Wie tot 1 juli deze auto kocht mocht de BPM ter waarde van 9000 euro in eigen zak steken. De elektromotor zorgde daarna voor de volgende financiële opsteker. Vooral in files en in stadsverkeer gebruikt de Prius geen benzine, maar rijdt op zijn elektrische accu. In het hele tweede halfjaar van 2006 verlieten nog slechts 91 Priussen per maand de etalage.
De verklaring? Oud-staatssecretaris Van Geel van Milieu minderde op 1 juli 2006 de bijzondere voordeelregeling voor de Prius. Er is nu een generieke bonus voor zuinige auto's van maximaal 1000 euro. De BMP-verlaging op de Prius ging van een voordeel van 9000 euro naar 6000 euro. Dat verschil van 3000 euro is zelfs met een elektromotor en een benzineprijs van boven de 1.30 euro niet makkelijk meer weg te werken. Nederland sloeg blijkbaar aan het rekenen en zag dat de terugverdientijd al gauw de vijf jaar oversteeg, langer dan de gemiddelde inruiltijd van een nieuwe wagen. Misschien moet nuchter worden vastgesteld dat het idealisme toch ook door de portemonnee gaat. Dat moet Toyota zelf ook begrepen hebben, want per 1 februari ging de nieuwprijs met 2000 euro omlaag. De goedkoopste Prius moet nu 27.920 euro kosten. Op de tweedehandsmarkt wemelt het inmiddels van aanbieders die proberen voor prijzen van rond de 24.000 euro hun vrijwel nieuwe Prius-occasion zo te verkopen, dat ze mooie winst maken door de "oude" BMP-vrijstelling niet door te geven aan de nieuwe eigenaar.
Het tweede antwoord van Toyota is dus het nieuwe spacemodel X, dat qua vorm duidelijk onderscheidend is van de concurrentie in het middensegment. Maar het tijdspad tussen de exclusieve autoshow in Zwitserland en de Nederlandse file is lang.
P+ webtip: Toyota Hybrid X
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier