Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 maart 2007

Starbucks start in Nederland achter de douane

Het in 1971 opgerichte bedrijf uit Seattle speelde handig in op de Amerikaanse coffee-to-go cultuur en creëerde een wereldwijde trend voor nieuwe koffiemixen, zoals de Machiatto (koffie met veel melk) de White Chocolate Mocha en de Frappuchino (ijskoffie). De klant kan zelf bepalen hoeveel koffieshots hij krijgt. Naast koffie serveert Starbucks ook andere koude en warme dranken en zoete en hartige etenswaren.
De cafés van Starbucks proberen een ontspannen sfeer te creëeren door ruime loungestoelen neer te zetten. Je kunt er zelfs rustig een boek gaan zitten lezen. Of even draadloos je e-mail doorwerken. De formule spreekt vooral jongeren en studenten aan en heeft inmiddels veel navolging gekregen van buitenlandse concurrenten. Het Amerikaanse concern met zoveel duurzame koffie in het assortiment is al in 38 landen te vinden, waaronder China, Thailand, Mexico, Turkije, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.
Café DE en Coffee Company hadden Starbucks volgens persbureau ANP al eerder op de Nederlandse markt verwacht. Het Europese hoofdkantoor zetelt al enkele jaren in Amsterdam. Als Starbucks eenmaal vestigingen opent, zal het bedrijf snel uitbreiden. "Het is een kwestie van tijd", zegt De Kock van Coffee Company. Hij denkt dat Starbucks gewacht heeft met het betreden van de Nederlandse markt, omdat het eerst grote markten als China wilde veroveren. "Nederland is een moeilijke markt met ingewikkelde vergunningen, een beperkt aanbod in onroerend goed en relatief lage verkoopprijzen.' Starbucks wordt in andere landen door concurrenten gevreesd, omdat er ineens in een kleine cirkel in een stadswijk heel veel verschillende vestigingen openen. Het is nogal eens voorgekomen dat andere horecagelegenheden daardoor moesten sluiten.
Coffee Company denkt zich onder meer van Starbucks te kunnen onderscheiden doordat het een andere manier van koffiebranden gebruikt. "Starbucks brandt de koffie erg donker, waardoor de koffie bitterder wordt." Café DE denkt het vooral te moeten hebben van de bekendheid bij de Nederlandse consument door de lange geschiedenis van Douwe Egberts in Nederland.

P+ webtip: Vacatures bij Starbucks Schiphol
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier