Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 april 2007

Bouw een echt duurzame auto... via internet

Hoewel inmiddels tienduizenden ingenieurs, ontwerpers en andere enthousiastelingen zich hebben ingeschreven op het project, komt het idee van OScar uit de koker van één man: Markus Merz, een ontwerper die zoveel mogelijk via de principes van basisdemocratie wil sturen. Merz groeide op in Beieren, onder de schaduw van de machtige BMW fabrieken. Daar werkte hij eerst in de productie, maakte promotie en leidde tenslotte de nieuwe media strategie van het bedrijf.
Al snel kwam Merz in aanraking met de principes van open source software. De kracht van open source schuilt erin dat kennis niet tot personen is voorbehouden maar, in essentie, van iedereen is. Als die kennis gedeeld wordt op basis van het concept - of licentie - levert dat onverslaanbaar sterke, stabiele systemen op. Webbrowsers als Firefox of besturingssystemen als Linux zijn daar de beste voorbeelden van.
Markus wil dat nu combineren met autotechniek. Binnen BMW zag hij dat de huidige auto's geheel in virtuele realiteit worden ontworpen, achter de computer en digitaal dus. Waarom niet die twee zaken combineren en, op internet, een gewone auto voor iedereen door iedereen ontwerpen? Met een topsnelheid van pakweg 145 kilometer per uur zal het geen racemonster worden. Eerder een elegante kruising tussen de befaamde VW kever en de Golf. Iedereen met een beetje verstand moet de informatie immers kunnen begrijpen.
Vertegenwoordigers uit de auto-industrie zien het idee niet echt zitten. Ontwerpen gaat dan nog wel. Maar of de OS car ooit een productielijn zal verlaten, is maar de vraag. Auto's worden door tienduizenden patenten afgeschermd, patenten die mede tot stand gekomen zijn door al die auto-ontwerpers die nu binnen de OS omgeving hun technologie delen. En waarschijnlijk met zaken als concurrentiebeding te maken krijgen.
Bovendien, het delen van informatie is slechts een deel van het verhaal: zodra het idee de ontwerptafel verlaat, moet er fysiek worden geproduceerd en wil iedereen, van distributie tot marketing, verpakking en reclame, een graantje meepikken...
Of het mogelijk is een krachtige, veilige, goedkopere en vooral mooie auto via internet te ontwerpen? BMW is sceptisch. Maar, begon Karl Benz z'n eerste auto niet als levenslange hobby? En prutste Gottlieb Daimler niet in z'n eigen tuin aan een ander prototype? Wie aan de nieuwe OS car wil bijdragen, wordt dan ook van harte uitgenodigd naar hun website te surfen...
P+ webtip:
het OScar project