Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 mei 2007

Doorbraak: Vroom en Dreesman presenteert eigen collectie Fair Trade Original

Van der Kraan ziet er nog steeds uit als de stylist die hij ooit was. Een wilde combinatie van kleding en haardracht die je niet verwacht van iemand die in de topdirectie van Vroom en Dreesman zit. Zijn inspiratiebronnen? "Mijn reizen. Ik heb lang in Hong Kong gewoond en gewerkt. Mijn huis staat vol met dingen die ik overal vandaan heb meegenomen. En dan werkt je geheugen als een iPod. Ineens is de tijd rijp voor dat ene liedje, dat perfect past. Je bent als collectioneur een spons, die alles in zich opzuigt. Je knijpt die spons uit en dan is het er ineens. Op die manier is deze shop-in-shop van Fair Trade binnen Vroom en Dreesman ontstaan. Het is mijn initiatief geweest. Met de klant van ons warenhuis in gedachten. Zij wil zich laten verrassen. Het moet leuk zijn. En we geven het signaal af dat wij eerlijke handel belangrijk vinden." Fair Trade werkte maar al te graag mee. Directeur Peter Scheerder: "Dit is ook voor ons een prachtige kans om te zien welke producten hard gaan lopen en welke niet. De omzet in de traditionele afzetpunten was wel constant, maar er zat geen grote groei in. Voor onze producenten is het bovendien een goede leerschool. Zij werden nu geconfronteerd met kwaliteitseisen en specifieke wensen vanuit het perspectief van een Nederlandse opdrachtgever." En de kwantiteit? Stel dat een bepaald product ineens heel hard gaat lopen: een vaas, een sieraad, een servies, een cadeautip? Van der Kraan van V&D: "Dan weet ik niet of de producent ineens aan die hele grote vraag kan voldoen. Misschien wel, misschien niet. Dan is dat maar zo. Dan is het: op is op." Peter Scheerder van Fair Trade: "Het zou niet gezond zijn om van alle producenten te vragen een enorme productie-afdeling op te tuigen. Dat kan een klein gezond bedrijfje ook stuk maken, wanneer een verkoophit geen opvolger heeft." Hoe groot is de kans op succes? Brand manager Van der Kraan: "Deze presentatie staat heel mooi. De producten zijn ingevuld door er een complete tafel mee te dekken. En er komt een leaflet van Vroom en Dreesman, verspreid onder 3,7 miljoen huishoudens. Daarin nemen we vier pagina's op over de Fair Trade producten." P+ webtip: Fair Trade Original
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier