Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 mei 2007

General Electric zet 12 milieuvriendelijke miljarden om

Wat zijn de producten waar GE nu mee scoort? Niets dat wij hier in Nederland niet kunnen maken. Het gaat om windturbines, systemen om water te zuiveren en energie-efficiënte producten. De inzet ging wel gepaard met een brede marketing-strategie, onder de titel "Ecoimagination", die al in 2005 startte. Topman Immelt zelf beschouwt de producten die een relatie hebben met klimaatbeleid juist als een kans om grotere marges te gaan pakken. Hij vindt dat GE in teveel sectoren zit, waar de winst over de omzet wat krap is, zo vertelde hij de Financial Times: "As a business, you have got to be willing to have your own strategy [on climate change]". GE zette in 2005 niet minder dan 163 miljard dollar om. Het is dan ook een beursfonds waar geen enkele institutionele belegger om heen kan. Waarschijnlijk speelt de strategie van GE ook in op de steeds luidere roep richting pensioenfondsen om duurzaam te beleggen. Met een substantieel deel aan duurzame producten in de etalage, kan niemand beweren dat General Electric niet in een duurzame bedrijfsportefeuille zou passen. Alleen het Research & Development-budget is al fors: 900 miljoen van de in totaal 3,7 miljard gaat naar het ontwikkelen van groene projecten. Volgens Immelt gaat GE binnenkort zelfs over het miljard heen. Hij verwacht een R&D-budget van 1,5 miljard te hebben tegen 2010. Ondertussen stoot de gigantische reus zelf ook steeds minder broeikasgassen uit. De emissie is al 4 procent gedaald en voor 2012 moet daar nog eens 1 procent van af. P+ webtip: Financial Times over GE
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier