Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 juni 2007

Elsbett beredruk met ombouwen wagens naar biodiesel

De laatste jaren heeft P+ al uitgebreid aandacht besteed aan biobrandstoffen, zowel op de website als in de gedrukte editie. De brandstoffen, onder meer gewonnen uit koolzaad en vetten, zijn een stuk milieuvriendelijker dan fossiele brandstoffen. De roetuitstoot is 60 procent minder, het gehalte fijn stof bijna te verwaarlozen en ook de CO2 uitstoot neemt af, om maar de meest belangrijke kenmerken te noemen. Dat de invoering in Nederland nog niet van een leien dakje gaat, ligt hoofdzakelijk aan de prijs van biobrandstoffen, veroorzaakt door de huidige accijnsheffingen. "Grote vrachtwagens schieten nu snel de grens naar Duitsland over om daar hun duizend liter tanks met PPO vol te gooien", zegt Schuijt. "Daarmee kunnen ze zo'n drieduizend kilometer rijden. Ook voor particulieren in de grensstreek kan PPO uit. Het is goedkoper en schoner dan normale diesel." Schuijt voert op dit moment veel projecten voor gemeenten en provincies uit. "Steeds meer gemeenten laten hun wagenpark - als veegmachines, grasmaaiers en de vuilophaaldienst - voor PPO en andere biobrandstoffen ombouwen", zegt hij. Dat het Rijk zo moeilijk doet, ligt volgens hem aan de oppermachtige olielobby, in en buiten het parlement. "Het geld voor twee aardgasbussen in Amsterdam had beter naar PPO kunnen gaan. Daarmee hadden we vierhonderd bussen kunnen laten rijden", zegt Schuijt. Aanpassing van dieselmotoren voor particulieren kost op dit moment pakweg 1500 tot tweeduizend euro. "Voor zeven- tot achthonderd euro kan je het natuurlijk zelf uitvoeren", gaat de Elsbett vertegenwoordiger door. "Maar een motor op PPO is geen Ikea kastje dat je maar even snel in elkaar flanst. De monteurs hebben een speciale opleiding gevolgd. De meerkosten zijn puur de garage-uren. Wil je een vrachtwagen ombouwen, dan ben je tussen de 5000 en 5500 euro kwijt." Nu de politiek nog. Want als PPO door accijnsheffing duurder dan normale diesel blijft, verdien je die ombouwkosten moeilijk terug en wordt het natuurlijk nooit wat. P+ webtip: Overzicht PPO dealers en garages
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier