Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 juni 2007

Edelman: gewone werknemer geloofwaardiger dan topman

PR-goeroe Richard Edelman signaleert in zijn bijdrage aan de barometer 2007 een aantal nieuwe trends. Ze sluiten aan bij de constatering van Time, die vorig jaar niet een bekende persoon uitriep tot 'Held van de Planeet', maar 'Jij', de gebruiker die weblogs maakt en leest en betrouwbare informatie op internet zoekt.
Observatie 1: De CEO is niet langer de enige persoon die het verhaal van de onderneming het beste kan uitdragen.
Observatie 2: Het goed informeren en medeverantwoordelijk maken van werknemers staat wereldwijd op kop als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Observatie 3: Informatie van vrienden en gelijkgestemden is van gelijke waarde als artikelen in businessmagazines.
Observatie 4: De "iemand zoals ik" is niet een persoon van gelijk geslacht, ras of geloof, maar iemand met dezelfde interesses, hetzelfde beroep of politieke voorkeur.
Observatie 5: Bedrijven die verder gaan dan aandeelhouders wensen, verliezen iets aan controle, maar winnen aan kredietwaardigheid bij het grote publiek en daarmee aan concurrentiekracht.
Nederland blijkt in dit onderzoek trouwens een van de landen ter wereld te zijn waar de bevolking het hoogste vertrouwen heeft in de regering (66 procent). Alleen China scoort hoger. Maar ook gelooft 60 procent van de Nederlanders dat wat bedrijven doen goed is. Van alle bevolkingen ter wereld zijn wij in Nederland het meest bereid om extra te betalen wanneer een product duurzame kenmerken heeft.
P+ webtip: Edelman Trust Barometer 2007
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier