Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 juni 2007

Marks and Spencer ontvouwt duurzaam vijfjarenplan A

"Het plan zet ons aan het werk met onze klanten en onze toeleveranciers. We gaan het gevecht aan met klimaatveranderingen, het terugdringen van ons afval, het veilig stellen van onze natuurlijke bronnen, het maken van eerlijke handel en het opbouwen van een gezonder land." Op de website staan alle doelen gedetailleerd uitgewerkt. De eerste resultaten zijn al bereikt. In Dagenham is een contract gesloten met een recyclingfirma Closed Loop om alle afvalplastic om te vormen in nieuw verpakkingsmateriaal.
Wat heeft het Britse warenhuis inmiddels al laten zien?
. Het afvoeren van afval naar stortplaatsen in Groot-Brittanniëë en Ierland is gestopt. Tegelijkertijd wordt er hard gewerkt om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal en draagtassen te verminderen.
. Klanten wordt gevraagd minder draagtassen te gebruiken, maar een "Tas voor het Leven" aan te schaffen, te koop voor omgerekend niet meer dan twintig eurocent.
. Alle draagtassen voor kleding zijn nu volledig recyclebaar.
. Alle gebruikte papier bestaat voor 80 procent uit gerecycled papier, waardoor er in de enorme hoeveelheden CO2 wordt bespaard, bomen blijven staan, 1700 vaten olie minder nodig zijn en 99 miljoen liter water.
. Melkflessen worden ook gerecycled, in totaal 60.000 bij elkaar.
. De totale CO2-uitstoot is de afgelopen vier jaar met 30 procent gedaald, ook al werden er 130 nieuwe warenhuizen geopend: toch wordt nog eens een percentage van 25 extra procent aan minder broeikasgassen als doel gesteld.
Wat moet er allemaal nog gebeuren?
. Plan is om een deel van de toekomstige energievoorziening op te wekken uit het afval uit de eigen warenhuizen, waaronder ook dat uit de toiletten en mest van de eigen landerijen.
. Plan is ook om een "groene kledingfabriek" te openen, die alleen nog maar duurzame kleding produceert.
. Plan is om zoveel mogelijk voedsel van de Britse eilanden zelf te betrekken, om zo het aantal "Food Miles" te beperken. Het gaat om kippenvlees, eieren, melk, vlees en zalm.
. Plan is om de regionale voedselvoorziening de komende twaalf maanden te verdubbelen en nieuwe lokale netwerken met lokale boeren op te zetten, die zich richten op (nieuwe) gewassen "van het seizoen".
. Plan is om op alle producten te labelen met het etiket "Flown" die toch met het vliegtuig zijn binnengevlogen, om zo de consument een keuze te bieden.
. Plan is om alle klanten ertoe te zetten hun kleding op 30 graden te wassen, door aparte wasvoorschriften in te naaien die dit aanbevelen. Hiermee wordt energie bespaard.
P+ webtip: Plan A van Marks and Spencer