Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 juli 2007

Niet inzenden voor Groene Effie mysterioso

Voor het geld hoeven adverteerders en reclamebureaus niet in te zenden voor een Groene Effie. De prijs is een beeldje. Free publicity. Het Journaal was er wel bij, toen de hoofdprijzen werden uitgereikt. Helen Fasen stelt echter nuchter vast: "Het totaal aantal inzendingen voor de Effie bereikte een record: 54 stuks. Daarvan werden er 22 genomineerd. En kregen er 17 een prijs. Een bedrijf kwam een beetje in de buurt van duurzame reclame. Dat was Nuon met Power Youri. Maar Nuon won geen Efffie en kon daarmee dus ook geen Groene Effie winnen."
Is een Effie alleen weggelegd voor een groot bedrijf met een gigantisch mediabudget, waardoor kleine duurzame bedrijven niet hebben ingezonden? Helen Fasen: "Er kan een Effie naar een heel klein bedrijf gaan, dat niet adverteert, maar zoveel free publicity heft gegenereerd dat de naamsbekendheid is toegenomen. Veel geld is geen criterium. Er heeft al eens eerder een bedrijf met een mini-budget een zilveren Effie gewonnen. Daar kijken we heel erg naar. Dat ook kleine bedrijven heel effectief kunnen communiceren. Al heeft het design maar heel veel reacties opgeroepen. Ook dat nemen we mee in de beoordeling."
Gaat er in 2008 weer een Groene Effie uitgeloofd worden? "Ja", zegt Helen Fasen. Misschien moet er meer bombarie over deze prijs worden gemaakt? Zullen wij van P+ helpen? Fasen: "Dat is goed."
P+ webtip: Wie wonnen er dit jaar wel Effies?
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier