Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
28 augustus 2007

Audi R8 eerste auto met volledige LED-verlichting

Eigenlijk mag het voeren van hoofdverlichting nog niet eens van de Europese Unie. Pas medio 2008 wordt Europese regelgeving verwacht. Audi kreeg er bijzondere toestemming voor. Dat betekent dat voor zowel stads-, dim- en grootlicht gebruikt wordt gemaakt van Light Emitting Diodes. Deze geavanceerde techniek biedt grote voordelen op het gebied van lichtintensiteit, energieverbruik, duurzaamheid én design.
In de lichtunits van de Audi R8 zijn voor de diverse lichtfuncties verschillende groepen LED's opgenomen. Deze zogenaamde 'arrays' bestaan ieder uit 54 LED's. Elke functie (stadslicht, dimlicht, grootlicht, knipper-/alarmverlichting) heeft eigen arrays, lenzen en reflectoren. Zo is de lichtintensiteit en -verdeling altijd optimaal, ook al omdat LED's licht uitstralen dat veel op daglicht lijkt en omdat het contrast beter is dan bij andere vormen van verlichting. Om de lichtopbrengst en de duurzaamheid te waarborgen, heeft elke lichtunit een eigen koeling. De relatief geringe warmte die de LED's afgeven wordt daarbij naar de lens van de koplamp gestuurd. IJsafzetting of condens is op deze manier snel verdwenen.
LED-techniek heeft naast optimale verlichting nog meer belangrijke voordelen. Ten eerste hebben LED's een laag energieverbruik doordat ze van een laag voltage (3-4 volt) gebruik maken. Bovendien hebben LED's een zeer lange levensduur en zijn ze heel compact. Dat laatste biedt designers extra mogelijkheden bij het ontwerp van een auto. De ontwikkelingen op het gebied van LED-verlichtingstechniek gaan op dit moment bijzonder snel. Dat betekent bijvoorbeeld dat LED-techniek ook in adaptieve vorm beschikbaar komt. De LED-lichtunits draaien dan mee met de stuurbeweging.
In 2004 was Audi de eerste fabrikant die witte LED's in een productieauto gebruikte voor dagrijverlichting (bij de A8 W12) - rode LED's worden bij Audi al sinds 1992 ingezet voor het derde remlicht.
De Duitse automobielfabrikant claimt bovendien dat het met de zuinigste dieselmotoren ter wereld gaat uitkomen. Geen enkele benzinemotor zal zo weinig CO2 uitstoten. Alleen de Toyota Prius is onder de gewone benzinemotoren nog een geduchte concurrent. Maar ook Toyota komt op termijn met een diesel-hybride. Voor de Nederlandse regering vormt deze ontwikkeling een lastig dilemma. Moet ons land inzetten op de dieseltechnologie, en daarmee broeikasgassen sneller verminderen? Zeker wanneer een diesel op biodiesel rijdt, is de CO2-uitstoot nihil. In die situatie zou het idioot zijn om dieselauto's belastingtechnisch zwaarder aan te slaan. Of geeft de regering de voorkeur aan het verminderen van fijnstof, dat zelfs door het allerbeste roetfilter niet voor de volle100 procent wordt afgevangen?
P+ webtip: De dieseltechnologie van Audi
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier