Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
07 september 2007

Nederland telt meeste duurzame supersectorleiders op Wall Street

Akzo Nobel, die met 2006 winnaar DSM van plaats verwisselde, was de eerste van de vier multinationals die het nieuws naar buiten bracht. "Dit is een duidelijke boodschap, gebaseerd op onafhankelijk onderzoek, dat onze strategie vruchten afwerpt", reageert CEO Hans Wijers. "Als bedrijf zijn wij in staat duurzame oplossingen aan onze afnemers aan te bieden en tegelijkertijd omzetgroei te realiseren. Akzo Nobel is nummer 1 in het gebruik van duurzame grondstoffen, verlaging van de CO2 uitstoot en energiegebruik. Veertig procent van de energie in onze primaire processen komt uit duurzame bronnen. Dat is tweemaal zoveel als de Europese doelstelling voor 2020." Peter Bakker, CEO van TNT, liet weten: "Dit is de derde keer op rij dat wij als eerste in onze sector eindigen, maar het is de eerste keer dat we het allerhoogste staan in puntenaantal van de hele index. Ik ben erg trots op dit resultaat. Het stimuleert ons verder te gaan met programma's als Planet Me en Moving the World, onze samenwerking met het World Food Programma van de Verenigde Naties, naar een nog hoger plan te brengen om onze leidende positie te behouden." Ook corporate communications van Philips spon publicitair garen met haar eerste plaats. "Royal Philips Electronics announced today it has improved its sustainability performance in the DJSI for the fourth consecutive year. Philips scored 82 points out of 100 compared to 64 in 2003, making the company again leader in its sector. Its environmental performance improved from 73 points in 2003 to 90 in the current index. The index mentions the early inclusion of sustainability in its strategic planning, its ability to profit from new green market opportunities and its innovation strategy to ensure the creation of unique products." In een reactie voegde Barbara Kux, lid van het management team en voorzitter van de duurzame tak van Philips, eraan toe: "in line with our overall strategy of improving people's lives, we continue to focus on sustainability as a business opportunity. Green Products accounted for 4 million euro, or 15 percent of total sales last year and we expect that number to rise. This is a recognition of our journey to become an ever more sustainable company." Tanno Massar, hoofd corporate media relations van Unilever, liet weten dat het nieuws hem formeel zelfs nog niet bekend was. Toch had de woordvoerder wel een antwoord klaar: "We are very pleased that in 2007, for the 9th year running, Unilever topped the food and beverage sector of DJSI. This index is increasingly viewed by companies as an external, objective indicator of their progress - and that of competitors - in improving social and environmental performance." Duurzaamheid is zeer belangrijk voor Unilever en volgens hem onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Over two-thirds of the raw materials we use come from agriculture and fresh water is crucial at every stage of our product life-cycle. By managing resources like agriculture and water responsibly, and by reducing CO2 emissions, we ensure the future health of our business." P+ webtip: supersectorleiders DJSI