Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 september 2007

P+@Work: Philips zoekt aansluiting bij Cultural Creatives

Naast Albin Kälin, Willem Brethouwer en socioloog Paul Ray, naamgever van de term 'cultural creatives', is Green een van de belangrijkste sprekers op het P+ congres 'De kansen van cradle to cradle in Nederland', 11 oktober in het Planetarium in Amsterdam-Zuidoost. Het congres is de 'werkbijeenkomst voor doeners, voor mensen in de praktijk. Hoe breng je producten bij duurzame consumenten. Wat willen de Cultural Creatives?' schreef onze website eerder.
Josephine Green, verantwoordelijk voor het 'strategic futures programme' van Philips, vult dit op een geheel eigen wijze in. En volgens de laatste berichten heeft ze er nog eens succes mee ook. Zo presenteerde CEO Gerard Kleisterlee vandaag de nieuwe strategie voor het wereldwijde electronicaconcern. Verwachting? Door vergrijzing, consumentenzelfbewustzijn, duurzaamheid en globalisering zullen "de trends van de toekomst gezondheid en welzijn zijn", aldus de Philips topman.
Dat nu past precies in het straatje van Green. 'Stemmen met de beurs' - ofwel consumentenkoopkracht voor maatschappelijke doelen aanwenden - is volgens haar langzamerhand over het hoogtepunt heen. 'Meer is niet beter' luidt Green's redenering. "There is too much 'stuff' and a growing realisation that filling the future with more and more consumer-driven technology and marketable goods does not necessarily guarantee higher growth, a better quality of life or even life itself, given the state of the planet", zo schrijft de Engelse in 'democratizing the future', een rapport dat als basis voor haar lezing zal dienen.
Wat zal dan richtsnoer moeten zijn? Green signaleert twee grote trends: de 'context economy' waarin ervaringen en activiteiten in netwerken delen centraal staan, ook wel uitgedrukt als 'living better with less (resources and technology)'. En meer sociale bewogenheid met minder bedeelden, hier en in arme landen, die we kunnen stimuleren via onder meer Fair Trade en Slow Food.
De grote vraag blijft natuurlijk hoe bedrijven mensen en groepen kunnen identificeren die zich hiermee bezighouden. Philips moet volgens Green daarvoor betrokkenheid tentoonspreiden, actief de 'cultural innovators' bij haar processen betrekken en, in nauwe samenspraak met de 'creative communities', duurzame producten gaan scheppen. Want uiteindelijk, zo citeert ze Geoff Mulgan, 'our enemies are no longer outside us. We are well suited to battle with foreign powers, evil corporations or heartless states. But now we face many challenges where the enemy is us - our desires may be what stand in the way of survival'.
P+ webtips:>Green: democratiseer de toekomst (PDF)
Aanmelding P+@Work
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier