Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
21 september 2007

Voor 2010 tweehonderd tankstations met aardgas

Rijden op aardgas heeft een heel belangrijke pré ten opzichte van biodiesel: je kan vrij gemakkelijk de overstap maken naar biogas en/of van daaruit naar het emissieloze waterstof, zoals bekend de brandstof van de toekomst. Bovendien heeft ons land het meest uitgebreide gasleidingnetwerk van de EU. Waar het op dit moment nog aan schort, zijn de tankstations. Alleen op Schiphol en in Den Haag, Tilburg, Almelo, Haarlem, Leeuwarden en, sinds morgen, in Groningen zijn aardgastankstations te vinden. Maar nog voor het jaareinde kunnen automobilisten niet bij zeven maar bij vijftig aardgaspompen tanken. En binnen drie jaar zal dat aantal volgens Ballast Nedam en Dutch4 naar meer dan tweehonderd zijn uitgebreid.
Diverse nieuwe automodellen kunnen al op aardgas rijden. Nu gaat niet elke automotive fabrikant zo ver als Opel - die levert bij de nieuwe Zafira CNG een gratis 'thuistap' (kosten: van 2.800 tot 4.700 euro) voor aardgas aan huis - maar het aantal breidt zich steeds meer uit. Van Mercedes, Fiat en Citroën tot Peugeot en Volkswagen. Zowel voor personenauto's als bedrijfswagens. De aanschafkosten liggen pakweg 3.000 euro (personenauto's) tot 30.000 euro (trucks en bussen) hoger.
Ombouwen van bestaande voertuigen gaat natuurlijk ook. Menno Groeneveld liet z'n leasewagen speciaal daarvoor naar Duitsland overbrengen. Kosten van de ombouw: zo'n 5.000 euro. "Maar dat komt alleen omdat alles handmatig moest worden uitgevoerd", verontschuldigt de Gasunieman. "Zodra ombouw in serie gaat, komen de kosten op dezelfde hoogte te liggen als die van LPG. Veel autodealers hebben aangegeven rond te lopen met plannen voor nieuwbouw. Nieuwbouw waarin ombouwstations een grote rol spelen. Dat brengt scholing en nieuwe werkgelegenheid met zich mee."
Waar Groeneveld zich over verwondert, is de 'slappe' opstelling van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. "Je zou toch denken dat de overheid een pro-actieve houding aanneemt en aardgasauto's promoot. Maar nee, m'n omgebouwde Skoda wacht al meer dan een maand op de noodzakelijke keuring."
Groeneveld is zeer te spreken over de voordelen van z'n nieuwe aardgasauto. "Na 15.000 kilometer per jaar kan een aardgasauto voor de particulier al uit. Aardgas is niet alleen goedkoper dan benzine maar stoot ook minder CO2 en vooral stikstof uit. En fijn stof, de grote boosdoener in de grote steden, is vrijwel afwezig", aldus de toekomstige aardgasrijder.
Overheden, NGO's en bewuste burgers die meer willen weten over de overstap naar milieuvriendelijke vervoersbrandstoffen kunnen de vandaag gelanceerde website 'fuelswitch' raadplegen, een initiatief van de provincie Gelderland. Ook SenterNovem geeft op 'ik rijd op aardgas' relevante informatie.
P+ webtips:de aardgaskaravaan
omschakelen naar aardgas of biodiesel
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier