Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 september 2007

Natura verleidt toeleveranciers met stuk badzeep

Geloof het of niet, maar het bedrijf Natura is al 35 jaar oud. In ons deel van de wereld zijn de Brazilianen nooit zo beroemd geworden als de Body Shop. Braziliaanse vrouwen weten wel beter. Carlucci vertelde P+ vorig jaar: "Bij ons vinden vrouwen persoonlijke verzorging het allerbelangrijkste. Hun keuze voor natuurlijke producten is vanzelfsprekend. We steken nu over naar Europa in, om te beginnen in Parijs. Dat is toch de parfumstad. Daarom presenteren we hier twee eigen geuren, Perfume do Brasil en Agua de Banho, voor in bad. Misschien komen we daarna naar Amsterdam. We zullen zien."
Sinds 1994 is Flora Medical onderdeel van het concern, een bedrijf dat zich specialiseerde in traditionele Braziliaanse geneeskrachtige producten, zogenaamde phytotherapeutische middelen. Sinds 2001 bestaat de EKOS-lijn, die is gebaseerd op ruwe grondstoffen uit het regenwoud, op een duurzame wijze gewonnen. De verpakking bestaat uit gerecycled materiaal. Klanten worden gevraagd om de flesjes mee terug te nemen naar de winkel, om ze ter plekke weer bij te vullen. In 2003 bracht deze lijn het langverwachte grote financiële succes.
Natura is een van de grote voorbeelden van de GRI en kreeg ook een rol in het grote congres vorig jaar in Amsterdam. Het bedrijf maakt een erg fraai duurzaamheidsrapport. Spannend ook, want directeur Carlucci schrijft er open en bloot in waar hij de onderneming nog kan verbeteren. Zonder dat hij weet of hij dit doel ook echt kan halen.
P+ webtip: Natura
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier