Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 september 2007

NS wil spoorboekje in TomTom

Veenman tijdens het gesprek: "Wanneer het spoorboekje in de TomTom zit, kun je kiezen. Je kunt met de auto naar een station rijden, wanneer het verkeer voor je helemaal vast zit. De TomTom vertelt dan precies hoe laat je met de trein op je bestemming bent. Een integraal systeem dus. Soms de auto, soms de trein - en bus, tram, metro of fiets waar dat nodig is."
Deze TomTom Plus zou perfect werken wanneer er in de Randstad meer treinen dan nu zouden rijden. Daarover zegt Veenman: "In de Randstad om de 10, 15 minuten een trein, zodat je niet eens meer een spoorboekje nodig hebt."
Het 'Rondje Randstad' kan volgens hem nog steeds gerealiseerd worden: "Leg maar neer die zes sporen die daarvoor nodig zijn. Dan ben ik op mijn beurt bereid 3,5 miljard euro in treinen en personeel te steken."
P+ maakt een persoonlijk portret over Veenman. Daar is reden toe, want zo gek veel is er niet over hem bekend. De loopbaan van Veenman in Nederland is uniek. De jonge Veenman ging van de LTS naar de MTS, naar de HTS... Helemaal door naar de universiteit waar hij zelfs hoogleraar werd.
Uit het artikel: "In het bescheiden stapeltje interviews dat over hem verscheen, wordt de NS-topman omschreven als een beminnelijk mens, als de technische man met oog voor de mensen in zijn onderneming. Hij komt ook zeker niet als ruziezoeker over. Legendarisch is de manier waarop hij ooit - alweer reizend met de trein - een haperende deur repareerde. Toevallig had hij kort tevoren tijdens een werkbezoek aan een werkplaats van vakmensen een deurreparatie afgekeken. Zo kon hij een onuitwisbare indruk maken op de wanhopige conducteur van de trein die niet kon vertrekken: de Baas himself vroeg om een schroevendraaier, ontschroefde paneel boven de deur en herstelde te Weesp de storing. Dat zien we Rijkman Groenink niet zo gauw doen, even een foutief bankafschriftje corrigeren op een filiaal van de ABN-AMRO..."
Abonneer nu op P+.

P+ webtip: Abonneer op P+