Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
03 oktober 2007

P+@Work: Verdubbeling aantal Cultural Creatives in 2007?

Brethouwer gaat met interessante cijfers komen, dat is zeker. Bedrijven die net doen alsof ze duurzaam zijn, mogen wel gaan oppassen. De marktonderzoeker licht een tipje van de sluier op: "Van de kerngroep van de Cultural Creatives prikt 90 procent daar dwars doorheen. Zij zoeken namelijk uit of de producent duurzaam handelt, milieuvriendelijk produceert of handel drijft volgens Fair Trade-principes. Wie niet controleerbaar maarschappelijk verantwoord onderneemt, verliest deze groeiende groep duurzame consumenten."
De ene Cultural Creative is de andere niet, zo is voor de zomer uit kwalitatief onderzoek gebleken. De meest actieve duurzame consumenten doen aan vrijwilligerswerk, of aan een vorm van spirituele ontwikkeling. De meest passieven bekommeren zich over dierenwelzijn. Onderzoekster Jorien Schaap sprak vele uren met Cultural Creatives en legt uit:"Amerikanen houden natuurlijk ook erg van hun hond of kat. Maar de maatschappelijke aversie tegen de bio-industrie, dat kennen ze toch wat minder. Het verklaart meteen waarom dit domein het meest passieve is van alle aandachtsvelden. Je moet bijna een dierenactivist zijn, om iets aan de situatie te kunnen doen. Dat kan wel in het domein voeding. Daar zie je Cultural Creatives voorbij lopen aan de aanbiedingen met kiloknallers. Het woord "matig", dat kenmerkt de Nederlandse duurzame consument. Niet in de zin van "vrekkig" of "doe maar gewoon". Nee, door sommige dingen te laten, kun je juist extra kwaliteit aan je leven toevoegen. Dus: geen 60 uur werken, maar juist eerder een dag of wat minder, om bij je kinderen te kunnen zijn. Minder auto rijden, vanwege de toekomst van diezelfde kinderen. Onze Nederlandse Cultural Creatives hebben ontdekt dat je door matigheid juist meer kunt doen. Meer veelzijdig bezig kunt zijn."
En dan de kwestie van vervoer, wat in Amerika ook niet speelt? Onderzoekster Schaap: "In de Verenigde Staten is het automatisme om in de auto te stappen veel groter. In een stad als New York kun je met de metro overal komen, maar probeer dat maar eens in Los Angeles. Of op het platteland. In Nederland heb je het hele palet aan keuzes: de fiets, de bus, de trein, de auto."
Toch ontdekte ze dat Cultural Creatives niet altijd in alle opzichten "heiligen" zijn. In haar onderzoek constateert ze: " Er zit veel variatie in gedrag, van bewust geen auto tot het trots bezitten van een SUV bij een zeer bewust levende vrouw."

Inschrijving op P+@Work tot de zaal van het Planetarium in Amsterdam-Zuidoost vol zit. Het is een werkcongres en we willen de mogelijkheid aan iedereen bieden om actief mee te praten (nu nog 35 stoelen beschikbaar).

P+ webtip: Inschrijving via Attica
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier