Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 oktober 2007

Kamerscherm als boswand van Ecotrend

Atma de Waal en z’n vrouw Helga, afkomstig uit respectievelijk de consultancy en webdesign, viel het ruim twee jaar geleden op dat er niet of nauwelijks betaalbare interieurproducten met een duurzaam karakter op de markt waren. Daar wilden ze wat aan doen. Niet door de jaren zeventig, de tijd van geitenwollensokken, te doen herleven. Maar juist door sexy, trendy producten aan te bieden. Voor in huis of in kantoor
De Waal selecteert zowel op trendy uitstraling als op duurzame aspecten (of dat nu gerecyceld is of dat met Fair Trade label ons land binnenkomt). Eerst en vooral moeten de aangeboden zaken goed ogen. Je verkoopt volgens hem niet zozeer een product als wel een levensstijl, namelijk die van de bewuste genieters. “Het is eigenlijk net als bij gewone winkels: veel webbezoekers gaan eerst ‘kijken, kijken, niet kopen’. Daarna haken ze af. En komen vervolgens terug om een item alsnog te bestellen.”
Ecotrend is begin 2006 bewust vanuit een online situatie begonnen. “Je hebt geen huurcontract, doet vrijwel alles in eigen beheer en kan de respons van webbezoekers afwachten”, zo somt hij de voordelen op. De uitdaging voor Ecotrend is vooral om trendy, exclusieve producten te vinden waarvoor ook daadwerkelijk belangstelling bestaat. “En bij voorkeur betaalbaar design van eigen bodem”, zegt De Waal. “Een heel scala producten komt op dit moment nog van buiten Nederland. Maar dat is ook het grootste risico dat we lopen.”
Dat is bij de modulaire Nomad wand, afkomstig van Mioculture uit Philadelpia (VS), het geval. Heerlijk retro look. Maar met een vette knipoog naar de Cultural Creative. De wand is, zo lezen we op de website, ‘de perfecte milieuvriendelijke oplossing voor het plaatsen van tijdelijke wanden. Maak er een kunstzinnig object van, bouw een kamer in een open ruimte. Of gebruik het als display voor presentaties.’ Hoewel de wand nog maar net online is, tonen veel MKBers nu al interesse.
Wat Atma en z’n vrouw als ideaal zien, is om het platform voor trendy interieurproducten met een groen randje te worden. “Niet met reguliere duurzame producten maar echt trendsettend”, zegt Atma. “Zodra een interieur product ‘en masse’ in de retail komt, halen we het eruit en zetten we er een mooi en trendy, nieuw en milieubewust product voor in de plaats.”
P+ webtip:webwinkel Ecotrend
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier