Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 oktober 2007

Nieuwe P+: De file uit!

Hoofdredacteur Jan Bom schrijft over dit thema in de First Words: "Je zet stevig in op een wild idee. De wereld van MVO gaat De Autoloze Werkdag invoeren! Niet wettelijk verplicht stellen door de overheid, maar geheel vrijwillig. Precies zoals MVO-ers dat doen. We spreken gewoon per bedrijfstak af wie er op welke werkdag de auto laat staan. Banken en verzekeringen duiken op maandag dus niet in de file, maar gaan telewerken, treinen of carpoolen. Op dinsdag alle ambtenaren. Op woensdag weer een andere kantoormeute... Daar maak je dan een echte MVO-cao van, een contract tussen werkgevers en werknemers. En dan..."

Bom vervolgt: "Nee, vertelden de mensen die wij spraken. Zo moet het dus niet, want zo roep je weerstanden op. Aad Veenman van de Nederlandse Spoorwegen zei dat, diverse ex-ministers, de directeur van een werkgeversorganisatie. MVO is inderdaad een vrijwillig proces. Je moet mensen juist verleiden. Regel het zo dat je pendelaars financieel beloont die uit de file weten weg te blijven. Een van de mooiste ervaringen vond ik die van mobiliteitsspecialist Willem de Jager van de Rabobank. Hij zei: 'Waar we van af moeten, is het geven van aparte vervoersfaciliteiten: een leasewagen, een treinkaartje, een fiets. Veel beter is het een persoonsgebonden mobiliteitsbudget in te voeren. Dan heeft de werknemer een bedrag waarbij hij of zij iets kan overhouden, wanneer er voor de slimste oplossing wordt gekozen. In een eigen auto buiten de file om rijden is stukken goedkoper, wat brandstofverbruik en CO2-uitstoot betreft. Dus vertrek je veel vroeger van huis, of juist na de file. Carpoolen is goedkoper. De trein is goedkoper. De fiets is nog het goedkoopste. Wie telewerkt, gaat ook de weg niet op. Wie uiteindelijk het meeste geld van zijn of haar mobiliteitsbudget overhoudt, is ook diegene die het minste in de file heeft gestaan'."

Afsluitend: "Fantastisch plan. Beter dan mijn Autoloze Werkdag. Maar 1 journalist is nu eenmaal nog eigenwijzer dan100duizend filerijders bij elkaar. Laat ik nu ook ooit hoofdredacteur zijn geweest van een blad voor bedrijvencentra. Dan moet dat ook mee in de oplossing! Waarom openen we niet in onze woonplaatsen aan de randen van de file professionele kantoren, waar naast startende ondernemers ook telewerkende werknemers terecht kunnen. Teleworkspots! Alles kan. Nieuwbouw, leegstaande kantoren verbouwen. Stop er centrale voorzieningen als videoconferencing in. En dat allemaal in eigen stad, wijk of dorp. Te bereiken op de fiets."

P+ biedt het coververhaal over Aad Veenman van de NS aan. De overige oplossingen voor de file staan alleen in het tijdschrift.

P+ webtip: Coververhaal over de NS

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier