Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 november 2007

NPSP Composieten wil wagenpark van natuurvezel

Uit onderzoek met Wageningen Universiteit & Researchcentrum en TU-Delft blijkt dat natuurvezels net zo sterk zijn als glasvezels, maar aanmerkelijk lichter zijn en dus minder energie vergen, wat vooral zijn voordeel heeft in de transportsector. Ook biologische harsen zijn al aanwezig, zij het nu nog op kleine schaal, en dienen verder ontwikkeld te worden om grootschalig toegepast te kunnen worden.
Uit onderzoek van NPSP Composieten in samenwerking met marktonderzoekbureau Beco blijkt dat kostprijzen van de nieuwe biologische harsen en vezels al kostenconcurrerend kan zijn met conventionele harsen en vezels. Marktgrootte van deze nieuwe vezelversterkte kunststoffen wordt verwacht in 2030 te zijn opgelopen bijna 2 miljard euro. Uit onderzoek van NPSP Composieten in samenwerking met adviesbureau IVAM blijkt dat de milieubelasting van bio-based composieten nu al zo'n 80 procent lager zijn dan conventionele composieten.
Op dit moment worden er 19.000 ton natuurvezel composieten (met conventionele harsen) gebruikt in de Duitse automobielindustrie. NPSP Composieten produceert nu al de neuzen voor de Koploper, de nieuwste intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen. Door een nieuw ontwerp en een innovatieve productiemethode wordt een aanzienlijke gewichts- en kostenbesparing gerealiseerd. Uit onderzoek van NedTrain blijkt dat per kilo gewichtsbesparing een energiekostenreductie van 50 eurocent per jaar wordt bereikt, waarmee tevens de CO2 uitstoot per kilometer wordt beperkt. Vezelversterkte composiet kan in iedere vorm worden gemodelleerd en is daarmee bij uitstek geschikt voor producten met hoge eisen op het gebied van design, waaronder auto's en architectonische toepassingen.
P+ webtip: NPSP

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier