Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
03 november 2007

BCC wint Retail Jaarprijs met Groene Stekker

Naast BCC waren genomineerd: de Bijenkorf, Bol.com, Suit Supply en WE. Maar de jury was al verkocht.

"BCC is de afgelopen jaren getransformeerd tot een zeer succesvolle, vernieuwende en onderscheidende low price/high service retailer. Het bedrijf heeft onlangs het Groene Stekker initiatief genomen, waarmee het de eerste Europese winkelketen is die op een duurzame manier met energie en het klimaat omgaat. BCC heeft een ambitieuze missie geformuleerd om de eigen onderneming, de elektronicabranche en Europa duurzamer te maken. Het integrale karakter van het initiatief blijkt uit de doelgroepen waarop BCC zich richt. Hiertoe behoren de eigen medewerkers, consumenten, leveranciers en de zusterbedrijven binnen de internationale moederorganisatie KESA. Voor de doelgroepen zijn - veelal in samenwerking met maatschappelijke organisaties als het Wereld Natuur Fonds en Natuur en Milieu - zes indrukwekkende projecten geformuleerd, die allen zijn gericht op het bereiken van de doelstelling. In de interne en externe communicatie wordt de aandacht voor klimaat en energie voortdurend benadrukt. Het is een duurzaam initiatief, dat rationeel en emotioneel is verankerd in de onderneming. BCC is een bedrijf met een missie en met duurzaamheid in de genen. BCC laat met het initiatief zien dat innovatieve ondernemingen op vernieuwende manier in staat zijn om verbindingen te leggen tussen bedrijfsleven en maatschappij. En daarvoor verdient BCC volgens de Jury alle lof en alle waardering."

Een van de begeleiders van BCC is Peter van Luttervelt, bestuurslid van Goede Waar & Co en zelfstandig consultant. Ook hij reageert uitgelaten. "Mijn stelling was altijd dat duurzaam produceren hoog in de productie keten, zonder de retail (dat traditioneel op de prijs blijft zitten als argument), nooit bij de duurzame consument komt. Dus dit is goed nieuws."P+ webtip: Juryrapporten Retail Jaarprijs