Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 november 2007

Autoleasebedrijf Athlon wordt mobiliteitsmakelaar NS

P+ signaleerde bij aanvang van haar webservice, nu drie jaar geleden, als eerste de trend in groene mobiliteit. IT consultants zitten soms liever in de trein dan achter het stuur, daarin steeds meer aangemoedigd door hun werkgever. Immers, rustig gezeten achter hun laptop kunnen ze in de trein hetzelfde werk als op kantoor uitvoeren, werk dat ze gewoon bij hun opdrachtgevers declareren. En naarmate brandstofprijzen stijgen en de ochtend- of avondspits meer en meer tijd opslokt, wordt het economisch steeds interessanter de trein te nemen.

Maar ook het milieu is bij een verschuiving van de auto naar de trein gebaat. Een treinreiziger stoot niet eens een-derde van de emissies van een automobilist uit. Door het ondertekenen van de megadeal is een nieuwe stap in de verduurzaming van onze mobiliteit gezet. En het is nog eens meetbaar ook. Aan het eind van de rit, letterlijk of aan het eind van het jaar, wordt voor de werkgever klip en klaar hoeveel CO2 uitstoot wordt bespaard. En dat kan de onderneming gebruiken in de externe communicatie, bijvoorbeeld in haar duurzaamheidsverslag.

Athlon denkt pakweg tachtigduizend Business Cards aan haar klanten te slijten. Als tien procent de trein neemt, krijgt de NS er dus 12.000 zakelijke reizigers bij. "En dat tikt aan. Het zijn immers reizigers die op goede verbindingen en comfort gesteld zijn. Wij willen daarom straks vergaderruimtes op en bij stations en snelle internetverbinding in intercity's aanbieden", zo besluit Duijvestein. Dat laatste zal overigens nog de nodige voeten in de aarde hebben omdat de onderhandelingen met een grote aanbieder van draadloos internet bijna muurvast zitten, zegt een anonieme bron.

P+ webtip:

Athlon, het grootste autoleasebedrijf

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier