Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 december 2007

Cultural Creatives geloven in technologie

MarketResponse deed een flitsonderzoek aan de vooravond van de Milieutop in Bali, waar over het vervolg van het Klimaatverdrag van Kyoto wordt gepraat. Willem Brethouwer ontdekte dat de Cultural Creatives hier iets beter over geïnformeerd waren (43 procent) dan de gewone Nederlanders (37 procent).

Opmerkelijk is dat de duurzame consumenten hoog scoren op vragen waarin voorwaarden worden gesteld, aan duurzame producten. Zo is op de kop af 50 procent bereid om meer te betalen voor benzine en diesel, maar dan moet een hogere brandstofaccijns wel gepaard gaan met harde garanties. Van de andere Nederlanders vertrouwt 74 procent niet dat de overheid het geld van accijns qoed besteed.

Duurzame consumenten blijken meer wantrouwend te staan ten opzichte van marketingactiviteiten van bedrijven, die verwijzen naar duurzame activiteiten. Niet minder dan 20 procent stelt zelfs: "Ik heb een hekel aan dit hyperige gedrag." De andere Nederlanders hebben minder last van uitingen die meesurfen op de golf van bezorgdheid over klimaat en verschraling van de natuur: slechts 5 procent.

En toch hebben bedrijven met een duurzaam beleid aan Cultural Creatives trouwere klanten. Van de gewone Nederlanders zegt nog 46 procent niet bij voorkeur te kopen bij bedrijven die zich inzetten voor het milieu. De duurzame groep doet dat wel: 32 procent zegt 'Ja, als ik er niet teveel moeite voor hoef te doen'. Een 23 procent zegt 'Ja, ik kies altijd het duurzaamste alternatief'. En tenslotte zegt 21 procent 'Ja, als ik er niet meer voor hoef te betalen'.

Brethouwer verklaart de schijnbare tegenstelling: "Cultural Creatives houden niet van verkooppraatjes. Ze willen harde feiten zien. Ze willen weten hoe het echt zit. Als dat je marketinginspanning is, dan heb je aan deze groep fantastische klanten. Want ze functioneren in hun netwerken vaak ook als diegene die vertellen over hun keuze en motiveren deze grondig. Marketeers moeten dus af van goedkope reclameslogans en gewoon vertellen wat de inspanningen van de onderneming zijn."

Nederland telt volgens recent onderzoek van MarketResponse 1,88 miljoen consumenten die aspecten van duurzaamheid in hun leven een plaats geven. Om deze kerngroep cirkelen maar liefst 1,76 miljoen consumenten die op het punt staan Cultural Creative te worden.

P+ webtip: Het flitsonderzoek van Brethouwer