Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
21 december 2007

GET Foundation leert arme boeren veilen via internet

Versproducten komen dagelijks van het veld en hierover moet je dan ook dagelijks met je inkopers communiceren. De eFreshPortal is een live handelsplatform waar vraag en aanbod van versproducten (denk aan groente, fruit, vis, vlees, bloemen en koffie) wereldwijd en 24 per dag voor elkaar zichtbaar zijn, inclusief keurmerken en andere behaalde certificaten en kwaliteiten. Elke sociaal geëngageerde inkoper kan met 1 druk op de knop het product van zijn keuze vinden en bestellen bij een kleine boer in een ontwikkelingsland. Denk bijvoorbeeld aan het zichtbaar en vindbaar maken van kleine bloementelers uit Tanzania of vrouwelijke koffieproducenten in India.

De eFreshPortal kent een sterk MVO-beleid en heeft zich gerealiseerd dat marginale boeren binnen de algemene bedrijfsvoering onbereikbaar zijn (vrouwelijke boeren, biologische boeren, kleine boeren cooperaties etc). Daarom heeft GET NV, het bedrijf dat de portal bouwt en beheert ook een CGO aangesteld, de eerste Chief Green Officer in Nederland die verantwoordelijk is voor dit MVO-beleid. Dit is Damaris Matthijsen (zij heeft een filmpje op de website). Ze is ook voorzitter van de GET Foundation.

Elke sociaal geëngageerde inkoper kan nu met 1 druk op de knop het product van zijn keuze vinden en bestellen. Denk bijvoorbeeld aan het zichtbaar en vindbaar maken van kleine bloementelers uit Tanzania of vrouwelijke koffieproducenten in India. Groepen boeren die nu niet zichtbaar zijn voor de markt.

De GET Foundation is opgericht in maart 2007. Het eFreshPortal bestaat al iets langer. Zoals er systemen als Reuters en Bloomberg zijn voor de aandelenwereld, zo wil het eFreshPortal het systeem voor de vershandel worden.

Om de missie te realiseren neemt de eFreshPortal relevante bestaande portals uit de markt over, inmiddels 14 in 1 jaar tijd. Damaris Matthijsen belooft: "Het is deze ambitie die de Foundation het vertrouwen geeft boeren uit ontwikkelingslanden met succes te betrekken. De Portal is inmiddels zelfs al in het Chinees vertaald, naast het Engels, Spaans, Nederlands en Frans. Meer talen volgen."
P+ webtip 1: Get Foundation

P+ webtip 2: eFreshPortal

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier