Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 januari 2008

Rabobank in etnomarketing met Nazar Rekening

Marketing-medewerkster Anka Konings laat Betül de kluis van de bank zien. Ze bedacht de rekening niet zelf. “Het idee is van een Turkse collega. Zij heeft de rekening ook geintroduceerd binnen de Turkse gemeenschap, tijdens het jaarlijkse volksdansen in de Stadsschouwburg. We zijn al langer op zoek naar aansprekende vormen van etnomarketing. Omdat er in de islamitische cultuur geen rente mag worden verstrekt, zijn we zo’n anderhalf jaar geleden begonnen met de Goede Doelenrekening (met een rente van 3,4 procent). De rente over het spaarbedrag zou dan naar een goed doel gaan (bijvoorbeeld het Kankerfonds). Met de Nazar rekening wilden we meer een culturele weg inslaan. De Nazar-steen is belangrijk in de Turkse cultuur.”

De vader van Betül bevestigt het, als de fel blauwe spaarpot op tafel komt. Hij herkent het oog onmiddellijk. Hij kijkt er heel vrolijk naar. “Zo’n steen geef je aan een bruid, op haar trouwdag. Of aan een ziek kind, om beter te worden.
Eigenlijk betekent Nazar het boze oog, maar door het boze oog te dragen bescherm je je juist. Er zijn mensen die je heel diep aankijken, die je kwaad willen doen. Wanneer je een Nazar draagt, ben je veilig.”

De Rabobank denkt dat ouders en grootouders door het storten van geld op de Nazar Rekening hun kleinkind of kind daarmee geluk wensen. Over de rente-kwestie zegt de Rabobank-medewerkster Konings: “Wat er met de rente gebeurt, dat laten we aan de spaarders zelf over. Ze kunnen de rente weghalen en het weggeven, aan de armen. Ook dat brengt volgens de Islam geluk.”

Betül neemt blij de stenen spaarpot mee naar huis. Ze is heel verlegen. Als je vraagt of ze goed kan rekenen, knikt ze bedeesd. Maar het zien van die zware kluisdeur, dat was wel spannend. En op de foto gaan ook. Maar wat ze er echt van vond, dat durft ze niet te zeggen. Dat vertelt ze misschien aan haar vriendinnetjes, morgen.

P+ webtip: Nazar Rekening