Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
07 februari 2008

Formule 1 maakt nieuwe stap en Ferrari rijdt op E85

Autowebsites spraken bij de lancering van het model, nu enkele weken geleden, al over de 'CO2 hype in de motorsport'. Racen heeft immers zeer weinig met het milieu te maken. Het lawaai bij elke Grand Prix is oorverdovend en de racemonsters stoten een halve tot anderhalve kilogram per flitsende kilometer uit. Dat is ruim tien keer zoveel als een gemiddelde auto en nog verder verwijderd van de EU doelstellingen van gemiddeld 120 gram per kilometer.

Het Franse FIA (Federation Internationale de l'Automobile), de organisatie achter de F1, wil daar wat aan doen. Ondersteund door de sterkste merken achter de autorace - Ferrari, Mercedes, Honda en Toyota - heeft het regels voor 2011 opgesteld waarin onder andere zaken als kleinere motoren, biobrandstoffen en de afschaffing van windtunnels worden geregeld (en dat laatste is vloeken in de kerk voor hardcore fans die geilen op snelheid en overwinning). Volgend jaar moeten de racewagens al energie uit remsystemen terugwinnen, het jaar erop gevolgd door hergebruik van gassen voor de aandrijving.

Met de nieuwe F430 Spider neemt Ferrari alvast het voortouw. De wagen rijdt op E85, een mengsel van 85 procent ethanol en normale benzine, zonder aan kracht en torsie te verliezen. Sterker nog, volgens Ferrari nemen die met E85 zelfs enkele procenten toe. En de CO2 uitstoot wordt zo'n vijf procent lager dan bij de gebruikelijke dieselbrandstof.

Greenwashing? Niet helemaal. Velen weten wel dat ook Ferrari vele malen boven de Europese norm zit. Zelfs als het streven van veertig procent CO2 reductie in 2012 wordt gehaald, ligt de uitstoot op 290 gram per kilometer. Maar, zoals een racer uit de stal van Honda het verwoordde: "Formule 1 is een van de beste marketinginstrumenten ter wereld en de sportliefhebbers zijn de moeilijkste mensen te overtuigen. We beginnen net. Er is nog een lange weg te gaan."

P+ webtip:

milieumaatregelen FIA (doorklikken)

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier